SARDENYA

11. Excursió per l’arxipèlag de La Maddalena: La Maddalena + Cala Corsara + Piscine Naturali + Cala Santa Maria

Avui és un dia que ens aixequem amb moltes ganes. Serà el nostre primer creuer per Sardegna (i l’únic). Seria el segon si haguéssim pogut visitar el Golf d’Orosei i les seves platges. Ens hem de presentar ben d’hora al port de Palau ja que el nostre creuer surt a les 10h del matí. Ens vàrem presentar a les 9:15h del matí.

El creuer l’hem contractat amb l’empresa “Elena Tour Navigazioni”, la qual és una empresa familiar i ecològica que organitza excursions amb vaixell a La Maddalena de Sardegna. Passejos en vaixell en el Parc Nacional de l’Arxipèlag de La Maddalena amb les illes més belles i salvatges, un destí imperdible per agregar a les teves vacances a Sardegna. Viu amb nosaltres una experiència inoblidable al millor preu amb sortides des de Palau. Admira la vuitena meravella del món, les seves platges de sorra fina i blanca i un mar cristal·lí. Descobriràs itineraris complets, visitaràs la illa de La Maddalena i el seu magnífic Parc Nacional: la illa de Spargi amb Cala Corsara, la illa de Budelli amb la famosa Platja Rosa, les piscines naturals i el Porto Madonna (port de la verge), Caprera amb cala Coticcio “Tahiti”, i Santa Maria.
Elena Tour Navigazioni

L’itinerari del creuer d’Elena Tour és l’itinerari bàsic anomenat Itinerario 1, amb el següent programa:

Sortida de Palau, davant de l’estació marítima, a les 10:00h del matí

• Primera escala: en el Centre Històric de la illa de La Maddalena per visitar-la lliurement

Sortida de la Maddalena (a l’Ufficio Postale) a les 11:30h

• Segona escala: bany a la platja de Cala Corsara, a la illa de Spargi
  • Tercera escala: bany des del vaixell en la piscina natural (Porto della Madonna), en la illa de Budelli. Pausa per esmorzar i successiva visió de la famosa platja rosa
  • Quarta escala: bany a la platja a Cala Santa Maria, illa de Santa Maria

Tornada a les 17:30h sobre la costa de Punta Sardegna i Porto Raphael.

Aquest itinerari es fa tots els dies de la temporada d’estiu. Els preus son de45,00€ els adults, i 35,00€ els nens de 4 a 10 anys, i els bebès de 0 a 3 anys han de pagar 15,00€.

Un cop el vaixell va sortir, vam anar en direcció al port del centre històric de l’illa de La Maddalena. El viatge va durar un quart d’hora i a les 10:15h ja atracàvem al port. Teníem una mica més d’1 hora per fer turisme pel casc històric de la Maddalena.

La Maddalena
Illa de La Maddalena

La ciutat, la única de l’arxipèlag, conta amb onze mil habitants. El seu port està orientat a Palau, de la qual queda a 15 minuts en vaixell. En els carrerons del centre s’alcen palaus de finals del segle XVIII i l’església parroquial de Santa Maria Magdalena. En la sagristia és possible visitar el Museu Diocesà d’Art Sacre, a on s’exposa el tresor de la santa patrona, que comprèn el crucifix i dos canelobres de plata donats per l’almirall Nelson (1804). És el lloc de la memòria històrica de la ciutat. Bàsicament el què vam poder fer en aquesta hora i poc va ésser passejar pels seus carrers, mirar botigues i entrar a l’església. Poc més.

Tornem a embarcar-nos i ara en direcció a la illa d’Spargi, a banyar-nos a la Cala Corsara. Es diu que antigament era un refugi de pirates, motiu del seu nom. Però quin refugi! Ens vàrem enamorar a primera vista d’aquest lloc màgic, seduït per la seva naturalesa salvatge i per el contrast de colors entre el verd de la vegetació que envaeix les roques de granit i els infinits tons del mar que van des del blau turquesa fins al blau esmeralda, passant per el blau clar i el blau intens. És Cala Corsara, una petita badia meravellosa en la costa meridional de la Illa de Spargi, una de les perles més brillants del parc nacional de l’arxipèlag de La Maddalena, escollida la platja més bonica d’Itàlia en 2016 en un famós lloc de vacances i considerada una de les set platges de tota Itàlia de visita obligada per la revista nord-americana Forbes en 2018. Per sort, aquest paradís terrenal només és accessible en barca i estem segurs de que quan arribis, no podràs resistir-te al desig de capbussar-te en les seves aigües cristal·lines i nedar fins a la seva riba, d’on gaudiràs de la més absoluta tranquil·litat i d’unes vistes espectaculars. Bé, vam gaudir de les vistes, però a mig mes d’agost no vam poder gaudir de la tranquil·litat perquè la Cala estava envaïda de turistes, que tots fèiem el mateix.

Cala Corsara

La cala es composa de quatre platges de sorra blanca finíssima, quasi impalpable, rodejades de petites dunes a on creixen ginebres, ginestes, roses i “azuzenes” de mar. Alguns esculls de granit presenten formes molt curioses, originades per l’erosió mil·lenària del vent i del mar. El més famós, és la Roca de la Bruixa, en el cantó occidental de la cala. Si en comptes de relaxar-te estirat al sol prefereixes submergir-te, estàs en el lloc ideal per practicar esnòrquel o submarinisme i descobrir uns fons marins plens de sorpreses, que et permetran tirar unes fotos impressionants. En el baix de Cala Corsara jeuen les restes d’una nau romana de 35 metres del segle II a.C,: part de la seva càrrega, trobada en el 1939, s’exposa en el Museu Arqueològic Naval Nino Lamboglia de La Maddalena.

Spargi és la tercera illa més gran de les seixanta que formen part del parc creat en 1994. Aquesta illa paradisíaca, deshabitada degut a la seva naturalesa granítica i abrupta i al fet de que el seu interior, cobert de màquia mediterrània, és quasi inaccessible, amaga moltes altres perles. Quan ja en vam tenir prou, vam tornar a embarcar i dirigir-nos cap a la Illa de Budelli, per fer un bany a les piscines naturals, en el mig del mar. Abans, però, ens van indicar que estàvem passant pel costat de la Spiaggia Rosa, una de les més famoses platges de l’arxipèlag, ara protegida dels turistes i que ningú s’hi pot banyar ni trepitjar la seva sorra.

Spiaggia Rosa

La platja Rosa de la illa de Budelli, és una de les més boniques del món, i deu al seu nom al color de la sorra, rica de petits fragments de corall, granit i petxines i esquelets de mol·luscs. L’espectacular color es deu a uns microorganismes de color rosa l’hàbitat del qual son les praderes de posidònia. Quan moren, el seu esquelet, o petxina, és arrossegat fins a la riba, on es desfà per l’acció de l’aigua i del vent. En el segle XX, l’ús de la platja com a ancoratge i l’agitació irregular del mar feren retrocedir la posidònia i es va modificar la composició de la sorra. Però en 1998 es promulgaren normes per la conservació integral de la platja i es va prohibir desembarcar en ella (i així, evitar que la gent s’emportés sorra), banyar-se i fondejar. Gràcies a aquestes mesures, avui la platja ha recuperat plenament el seu color rosat. L’espectacle és increïble: una mar d’aigües netíssimes que trenca contra la sorra vermellosa i darrera, la vegetació mediterrània, que regala colors i perfums que et fan sentir com al paradís. Un paradís on el 1964 el genial director Michelangelo Antonioni va ambientar part de la famosa pel·lícula “El desert vermell”. Ara sí, vam parar al mig del mar i ens vam anar capbussant, a les piscine naturalli, ubicades prop del porto della Madonna, a la illa de Budelli. Aquí ens donàrem compte de la transparència de l’aigua del mar, totalment neta i nítida, amb vistes de la sorra blanca al seu fons. Realment, és com un tros de paradís poder-se banyar en aquests llocs.

Piscine Naturalli

I ens faltava una quarta escala, per tornar-nos a banyar a la platja de Santa Maria, a la illa de Santa Maria, la qual és l’illa més allunyada de les que farem avui en l’excursió. L’illa de Santa Maria queda molt a prop de la de Budelli. Vam parar a l’illa de Santa Maria i ens van indicar que disposàvem fins a les 17:30h per poder-nos banyar i prendre el sol.

L’illa de Santa Maria és la única habitada de forma permanent de l’arxipèlag, a més de les principals de La Maddalena i Caprera. Es troba entre Razzoli i Budelli, de les que està separada per estrets i braços de mar poc profunds. Per exemple, el Passo degli Asinelli divideix la illa de la primera i té una profunditat de 50cm.

Les restes d’un antic monestir construït per els monjos benedictins, abans d’establir-se permanentment en l’arxipèlag en el segle XII, forma part de la residència del pastor que viu i treballa en aquesta illa. El nom de l’illa deriva de la Verge que donà nom a l’església adjunta al monestir.

En la costa sud de l’illa, s’obre la platja més famosa i bonica de l’illa, la Cala de Santa Maria, amb més de 200 metres de sorra blanca i molt fina i aigües cristallines. Darrera de la platja es troba el Padule, un petit pantà d’aigua salobre d’on nien moltes espècies d’aus. Des del far de Punta Filetto, accessible per un sender que surt des de la cala Santa Maria, es pot gaudir d’una preciosa vista de l’arxipèlag i l’estret de Bonifaci. La veritat és que la Cala de Santa Maria també ens va sorprendre per el color i el to de les aigües i no se’ns va fer gens pesat esperar fins a l’hora d’embarcar, al contrari, nosaltres hi haguéssim estat més temps.

Cala de Santa Maria

I va arribar el moment de marxar de l’illa de Santa Maria i navegar fins a la tornada a Palau. El creuer s’estava acabant, i tot i així ens explicaven el nostre pas per la Punta Sardegna i el Porto de San Raphael, així com les formes capritxoses d’algunes formacions rocoses…

L’excursió va valdre la pena, ja que tampoc no hi ha cap més altra possibilitat per fer-la. Cada companyia la fa a la seva manera, però nosaltres vam escollir aquest itinerari perquè el vam trobar molt correcte. Potser haguéssim escollit l’itinerari del dissabte de la mateixa empresa “Elena Tours”, el qual es diu “Maxi Tours” i que afegeix una quinta escala a la Cala Cotticio de la illa de Caprera. El preu, però, també és més car. També vam pensar que a la illa de Caprera hi podríem arribar amb cotxe. Bé, això serà un altre dia.

Tornats a Palau, vam anar a descansar a l’Stazzo (allotjament), perquè demà tornarà a ésser un dia força intens.

Us deixem les principals fites del dia marcades en un plànol de google maps on s’observen cadascun dels atractius visitats i el total de kilòmetres recorreguts amb el temps invertit a la carretera (24,00km amb 37min).
[googlemaps https://www.google.com/maps/embed?pb=!1m27!1m8!1m3!1d38405.231295317826!2d9.30390255992214!3d41.17651888678295!3m2!1i1024!2i768!4f13.1!4m16!3e0!4m5!1s0x12d95ea010d8fe99%3A0x99e832684e6b2f00!2sSan%20Pasquale!3m2!1d41.1689346!2d9.2764033!4m4!1s0x12d943860f7b4793%3A0x2f2406d1884d2fd7!3m2!1d41.1813326!2d9.3862121!4m3!3m2!1d41.168926!2d9.2764098!5e1!3m2!1sca!2ses!4v1636892392313!5m2!1sca!2ses&w=600&h=450]