GALÍCIA

14. A Coruña – Burgos

Un cop ens llevem i esmorzem, omplim el cotxe de maletes i ens dirigim cap a A Coruña. La intenció serà visitar la ciutat el matí (bàsicament els entorns de la Plaça de María Pita i el casc històric, que és petitet), i un cop dinats, passar per la Torre d’Hèrcules per veure-la de lluny com a mínim, i poca cosa més. Llavors, a la tarda faríem el desplaçament fins a Burgos.

Arribem a A Coruña per l’autovia AG-55 la qual ens deixa a les rondes de circumval·lació de la ciutat. Entrarem al casc urbà i ens dirigim cap a l’Aparcament de los 4 cantones, que està ubicat a 50 metres de l’obelisc, a la continuació dels Jardins de Méndez-Núñez. Entrem a la zona per la Rúa Cantón Grande. Un cop aparcats, ens dirigim a l’obelisc per contemplar la plaça i buscar l’inici de la nostra ruta que serà la Rúa Real.

La Rúa Real és un dels carrers més concorreguts de la ciutat, una artèria comercial que es diu, i ens dirigeix cap a la Plaça de María Pita, abans però, davant del Teatro Rosalía de Castro, la Rúa Real es transforma en la Rúa Riego de Agua.

Rúa Real

Arribem a la Praza de María Pita, i hem de dir que és una plaça espectacular i molt maca. És el centre neuràlgic de la ciutat, i en ella es troba la Casa Consistorial en el Palau de María Pita. Va ésser projectada a mitjans segle XIX per resoldre el pas de la ciutat vella al barri d’A Pescadería. La resta d’edificis porticats tenen el baixos ple d’establiments i botigues. També hi fan concerts a l’estiu, ja que ens la vàrem trobar vallada i sectoritzada, amb un gran escenari. Lo què ens va agradar moltíssim és la secció de la plaça dels edificis porticats, els quals tenen a les terceres plantes el conjunt de tribunes volades característic d’A Coruña.

Praza de María Pita

Vista la plaça vàrem anar cap al barri antic de la ciutat o Ciudad Vieja. Hi vàrem entrar per la Praza da Constitución, la qual és una plaça encantadora on es pot veure la part posterior de l’església romànica de Santiago (segles XII-XIII), un bonic cruceiro antic i l’antiga caserna general militar.

Praza da Constitución

De la Praza da Constitución vàrem anar a parar a la Col·legiata de Santa Maria do Campo, la qual rep aquest nom perquè en el moment de la seva construcció probablement es trobava fora de les muralles de la ciutat. L’edifici actual possiblement sigui de finals del segle XIII o principis del XIV. Fou l’església dels gremis de la mar i del comerç.

Col·legiata de Santa Maria do Campo

Des de la plaça de Azcárraga es pot observar l’absis de la Iglesia de Santiago. Aquest temple romànic amb pinzellades gòtiques, dedicat a Santiago Apóstol, és el més antic de la ciutat i el segon monument amb més antiguitat del patrimoni històric i monumental de A Coruña, després de la Torre de Hércules. L’estructura principal de l’església és del segle XII. Tothom que la visita en destaca la seva impressionant bellesa i l’estat de conservació, veient i observant les façanes i els diversos elements artístics que la componen, i pujant les escalinates fins al seu atri. En el seu interior ens sorprenem al descobrir elements tals com tisores, petxines, martells, embarcacions, etc…, tallades entre les seves pedres i que representaven als diferents gremis de la ciutat.

Arribem a la Praza de Santo Domingo on hi ha el Convent i l’Església de Santo Domingo. El convent original es trobava en els extramurs de la ciutat, però, en 1.589, després d’una breu ocupació, fou cremada i destruïda. En el segle XVII fou reconstruïda, aquesta vegada a dins de la protecció del recinte emmurallat. Actualment, aquest imponent monument d’estil barroc, segueix mantenint una notable rellevància al predicar culte a la patrona de la ciutat, la Verge del Rosario.

Praza de Santo Domingo
Igrexa de Santo Domingo

Seguim caminant, i al costat hi ha la Praza de las Bárbaras, la qual ha estat elegida una de les places més boniques de la ciutat, pels seus habitants. Una petita plaça acollidora ubicada davant dels murs del Convent de les Bàrbares, custodiada per acàcies i presidida per un dels creuers de pedra de la ciutat. Aquesta plaça pràcticament no ha sofert canvis, des de fa més de mig segle roman inamovible en el temps, a l’ésser nombrada conjunt històric-artístic per a poder preservar-la. Un lloc íntim, emocional, amb una bellesa abstracta i un recés de pau enmig de la ciutat, la converteix en un lloc imprescindible per a tots els corunyesos i molts visitants de la ciutat.

Sortim de la Ciudad Vieja per la Dársena i ens dirigim a la famosa Avenida Marina, la qual és un dels carrers amb més tradició de A Coruña. Les galeries de les cases d’aquesta artèria sempre han estat una de les imatges més conegudes d’aquesta ciutat. Això volíem veure. Ho teníem al cap d’haver-ho vist en imatges. A més, és una de les zones amb més vida de la ciutat i compta amb molts restaurants, bars i terrasses.

Avenida Marina

Vam tornar a entrar en els eixos comercials dels voltants de María Pita, per buscar un lloc per dinar. I avui sí, ens animem i com a colofó del viatge ens demanarem una graellada de Marisc. Us recomanem els restaurants de la Rúa Franja, concretament el “Xestal” que és on la vam fer.

Un cop ens vam posar les botes, vàrem anar a buscar el cotxe i en direcció a l’interior de la ciutat, on per vies soterrades et porten al fons de la península en el lloc on es troba la Torre d’Hércules. Vam mal-aparcar el cotxe a l’estàtua de Breogán, i la vàrem contemplar uns 10 minuts des de lluny. La Torre d’Hércules és un far de 57 metres d’alçada i gairebé 1.900 anys d’antiguitat ubicat a la costa de la ciutat. Té el privilegi de ésser l’únic far romà del món que roman en funcionament. Al llarg de la història, diverses llegendes han girat al voltant sobre la seva construcció. Per pujar a la torre d’Hércules t’has de presentar a primera hora al Centre d’Interpretació i de Visitants, que et donen numero ja que per la Covid han de restringir l’accés. No ho vàrem ni intentar. El preu és de 3,00€ els adults, i 1,5€ els nens, i els horaris d’obertura son de les 10h a les 21h.

Torre d’Hércules

Adjuntem el plànol dels imprescindibles visitats a A Coruña, mitjançant un mapa del google Maps:

I aquí vàrem finalitzar l’aventura per Galícia. Ara aniríem a buscar les carreteres que ens durien durant la tarda a Burgos.

El recorregut fins a Burgos és el següent: sortim de l’àrea de A Coruña per l’autopista AP-9, on enllaçarem a Betanzos amb l’autovia A-6 que ens durà a Lugo. Sortirem de Galícia per la mateixa autovia A-6 que ens durà fins a Astorga, i d’allà anirem a parar a l’autopista AP-71 que ens porta a l’àrea de León. De León a Burgos anirem per la autovia A-231 que ens portarà a la carretera N-121. Entrarem a Burgos per la mateixa nacional, seguint paral·lels al Riu Arlanzón, i trencarem a l’esquerra a l’alçada del Puente de San Carlos, per accedir a l’Aparcament públic “Parking Plaza Mayor de Burgos” a la plaça del Mío Cid.

Arribats i aparcats a Burgos, vàrem anar a l’hotel per establir-nos, i a l’hora de sopar vàrem anar a donar un volt als entorns de la Plaza Mayor, que és on hi ha el gruix de restaurants de la ciutat. Vàrem anar a sopar al restaurant Hammmbur (ubicat a la Calle San Lorenzo, 28), una hamburgueseria que tenien una hamburguesa sense gluten que ja ens va anar força bé. Després, vàrem anar a dormir.

En el nostre hotel de Burgos hi passarem 1 nit. L’Hotel escollit fou l’Hotel Cuéntame La Puebla, un hotel de 3 estrelles al mig de la calle de la Puebla de Burgos, en ple casc històric, a 400 metres de la plaça Major de Burgos (uns 5 minuts a peu). Estem molt contents d’haver triat aquest hotel, per la seva ubicació i per les seves qualitats i característiques. Tot i que és un hotel petit, les habitacions son àmplies i netes. D’esmorzars, però, no en fan, i ens van donar referències de cafeteries i bars de la zona. També té wifi, aire condicionat, i aparcament (totalment necessari per arribar fins al centre). Tenen un conveni amb l’aparcament de la Plaza Mayor per deixar aparcar als hostes de l’Hotel (per uns 15€ la nit, aprox.). El recomanem totalment, sobretot la seva relació qualitat-preu.

Us deixem les principals fites del dia marcades en un plànol de google maps on s’observen cadascun dels atractius visitats i el total de kilòmetres recorreguts amb el temps invertit a la carretera (582km amb 5h 58min):

[googlemaps https://www.google.com/maps/embed?pb=!1m35!1m12!1m3!1d219.19145620962067!2d-3.6999527375870587!3d42.34088260749802!2m3!1f0!2f0!3f0!3m2!1i1024!2i768!4f13.1!4m20!3e0!4m4!1s0xd2932d4c252c0cf%3A0x92f6923857f40c99!3m2!1d42.994987099999996!2d-9.1928337!4m4!1s0xd2e7dca5ba3a95f%3A0xac8b1e7e4260568b!3m2!1d43.3685281!2d-8.401767099999999!4m4!1s0xd2e7c73661356bb%3A0xba110d66b721c2b4!3m2!1d43.3848457!2d-8.402543999999999!4m3!3m2!1d42.340926499999995!2d-3.6997636999999997!5e0!3m2!1sca!2ses!4v1637684883083!5m2!1sca!2ses&w=600&h=450]