GALÍCIA

15. Burgos – Manresa

Ens despertem a Burgos amb una sensació agredolça, per una banda encara ens queda Burgos, i per l’altra, el viatge ja s’acaba. Tenim una cita a les 10h amb la Catedral de Burgos (vàrem reservar ja feia temps, preveient les cues com per exemple el dia de Santiago…), declarada Patrimoni Mundial de la Humanitat per la UNESCO. L’entrada a la catedral val 8,00€ pels adults, i 2,00€ pels nens, i els horaris son cada dia de 10-19h. Després d’esmorzar en una cafeteria del Paseo del Espolón, ens vàrem dirigir a l’entrada sud-est de la catedral (a la Plaza del Rey San Fernando), on ja hi havia una mica de cues. Veure-la des de la plaça era espectacular. També es notava que fins fa relativament poc hi havia treballs de restauració. La pedra estava molt neta i sanejada, com molt ben acabades estaven les diferents escultures.

Entrada sud-est a la Catedral
Anteriorment a la Catedral actual, n’hi havia una altra de romànica (edificada entre 1.080 i 1.095). La primera pedra de la nova catedral, que serà amb estil gòtic, serà col·locada el dia 20 de Juliol de 1.221. S’inicia la primera construcció, que segueix el model de les catedrals franceses (Notre Dame de París, Reims, Amiens,…), i un cop finalitzada fou la primera catedral gòtica de la Península, que serviria de model a les següents construccions del Regne Castellano-Lleonès. La construcció fou molt ràpida; en els 9 primers anys ja estaven conclosos el cor i l’absis, la capçalera i les naus de la girola amb les seves capelles absidials, quedant disposada per el culte el 1.230, any en que es va realitzar la primera consagració. A partir d’aquesta data es comença a enderrocar la Catedral romànica, intacta fins aquell moment. Les obres continuen amb la conclusió de la nau del creuer y les seves portades i s’inicien la nau central i les laterals, que quedarien rematades el 1.260, any de la consagració del temple.
Havien passat 39 anys, un rècord de construcció d’una catedral. No obstant, aquest temple se segueix ampliant i s’enriqueix amb noves edificacions. Es construeix un claustre nou al costat de la nau sud de la girola en l’últim terç del segle XIII i es remodelen les capelles absidials; a més, es van construint capelles des de finals del segle XIV fins al XVIII.
En la segona meitat del segle XV es construeixen tres obres fonamentals a la catedral: La Capella dels Conestables, les agulles i el cimbori, que, és substituït a partir de 1.539 per l’actual. Les ampliacions es donen per finalitzades en el segle XVIII amb la nova sagristia i la Capella de les Relíquies.
Creuer i el cimbori
La Capella dels Conestables

Els interiors de la catedral son més que espectaculars. Ens hi passem unes dues hores contemplant totes les capelles, el cor, l’altar, el creuer i el cimbori, l’escala daurada, etc…

Interiors de la Catedral

I després de descobrir els interiors, descobrim les façanes, portalades i altres elements exteriors. Començant per la façana principal, a la Plaza Santa Maria. Vàrem donar la volta pels exteriors i vàrem anant descobrint els detalls exteriors de la catedral, les torres, les agulles, etc…

Exteriors de la Catedral

És un espectacle impressionant. No haguéssim parat de passejar-hi i tirar fotos. Se’ns feia tard per poder visitar la resta del Casc Històric, i vàrem fer un pensament. Vàrem anar cap al Mirador del Castillo, perquè era un lloc on es divisava molt bé la totalitat del Casc Històric, i posaríem de referència la catedral amb els altres edificis de la ciutat. El Mirador del Castillo està a uns 15 minuts de la catedral, en un turó que hi han les ruïnes del què fou Castell de Burgos. Des d’allà es divisa un panorama espectacular.

Mirador del Castillo

Des de llavors, el temps que ens quedava a Burgos ens el volíem passar passejant pel casc històric fins a l’hora de dinar i marxar. Vàrem conèixer altres monuments, com el Arco de Santa María, la Parroquia de San Nicolás de Bari, la Calle Huerto del Rey, la Casa del Cordón en la plaza Libertad, la Plaza Mayor, etc… La imatge i sensació que vàrem tenir de Burgos va ésser molt positiva, immillorable, ens va agradar molt, i amb això ens hem quedat.

Arco de Santa María
Parroquia de San Nicolás de Bari
Plaza Mayor
Casa del Cordón

Adjuntem en un mapa de google Maps els imprescindibles que vàrem visitar a Burgos:

A la tarda, vàrem agafar el cotxe per tornar a Manresa, i començant per l’autopista AP-1 vàrem continuar el mateix recorregut, però a l’inrevés, que vàrem fer per el viatge d’anada. Us deixem les principals fites del dia marcades en un plànol de google maps on s’observen cadascun dels atractius visitats i el total de km. recorreguts amb el temps invertit a la carretera (555km amb 5h 31min):

[googlemaps https://www.google.com/maps/embed?pb=!1m26!1m12!1m3!1d20031.209464958083!2d1.8040995360364291!3d41.727917558720335!2m3!1f0!2f0!3f0!3m2!1i1024!2i768!4f13.1!4m11!3e0!4m3!3m2!1d42.34092!2d-3.6997974!4m5!1s0x12a4580a3de3fc01%3A0xf15a294ccdca803d!2sManresa!3m2!1d41.7292826!2d1.8225154!5e0!3m2!1sca!2ses!4v1637685578247!5m2!1sca!2ses&w=600&h=450]

Un cop arribats a casa, doncs, només resta dir que espero que hagueu gaudit del viatge i que en pugueu fer molts més com aquest i de millors i tot.

Salut, i ens veiem de ruta…