GALÍCIA

6. Cambados y Pontevedra

El dia d’avui és una nova experiència, ja que anem a visitar dues ciutats, o més ben dit, un poble gran i una ciutat. La intenció és visitar Cambados al matí, dinar a Cambados, i visitar la tarda i si fa falta, el vespre, Pontevedra, la capital de Província. A més, avui hem reservat a Cambados, un tast de vins de la denominació d’origen Albariño, o sigui que avui també és un dia especial.

Cambados és un preciós poble mariner que pertany a la comarca del Salnés i és Capital del vi albariño, D.O. Rías Baixas, on també forma part de la Ruta do Viño Rías Baixas que recorre bodegues tant de Cambados com dels poblets veïns. Cambados conta amb un valuós patrimoni històric. En referència a això es troba la Torre de San Sadurniño (construïda per defensar-se dels constants atacs que rebia, en el segle XI), que és el monument més antic del poble. Se li fou concedida el nom de “Muy Real Villa” pel rei Fernando II en el segle XII, donant inici a un període d’esplendor que encara avui pot admirar-se en els magnífics pazos que es conserven al municipi. La actual Cambados està formada per la fusió de tres nuclis originaris: el senyorial de Fefiñáns, l’administratiu i comercial de Cambados, i l’autènticament mariner barri de Santo Tomé.

Per aquest últim barri vàrem començar la visita (Santo Tomé). Un barri totalment mariner, amb moltes façanes folrades de vieires i una distribució dels carrers com si fos un petit poblet en si mateix. És en aquest lloc on es troba la Torre de San Sadurniño, ubicada en la illa del mateix nom. Visitat el barri, ens trobem el primer dels pazos més importants, el pazo de Montesacro, que fa de frontissa entre el barri de Santo Tomé, i la resta de Cambados.

Pazo de Montesacro

Continuem la visita per la Rua Hospital, on veiem la Capilla del Hospital en una zona més noble i ampla. Aquí se’ns succeeixen un seguit de pazos i residencies més nobles i senyorials. Passem per el Pazo de Fajardo i per la Casa de las Conchas, una casa, que com el seu nom indica, està revestida per petxines de vieira en les seves façanes. És un dels monuments de Cambados que ens va agradar més.

Casa de las conchas

L’edifici fou aixecat en el segle XIX, i en la seva construcció es poden destacar varis elements que pertanyien a un estil neobarroc, combinats amb les petxines de vieira. La casa fou usada pels pescadors del municipi, i en destaca la bonica balconada central, amb dues grans portes que surten a la mateixa. També es pot contemplar una torre que es troba annexada a la part lateral esquerra de l’edifici, en la que hi ha tres nivells o plantes, amb sendes finestres en cada una d’elles. Totes aquestes finestres estan forjades en ferro. Arribem a l’alçada de la Casa Consistorial i de la Oficina de Turisme, en la qual, entrem per renovar el material gràfic i disposar-ne de nou i d’actualitzat. Per la rua do Principe ja es nota que entrarem al nucli senyorial de Cambados, i sobretot quan ens trobem a la Rua Real, ja veiem la Praza de Fefiñáns i la Iglesia de San Benito.

Praza i Pazo de Fefiñáns

Parlant de Pazos, nosaltres tenim reservada un tast de vins Albariño en el Pazo de Fefiñáns, potser el pazo més bonic i fotografiat de Cambados. La visita a les bodegues és tot un encert, ja que l’edifici té una gran història, com la relació que té l’edifici amb el vi, que ve des del segle XVII. El pati interior és espectacular, ja que està vorejat per vinyes d’albariño, les quals son molt altes i permeten de passar per sota.

Pati i vinyes del Pazo de Fefiñáns
El pazo, amb planta de “L”, conté en el seu braç curt, una torre emmerletada. En els xamfrans exteriors de l’edifici hi destaquen grans balcons circulars, i la decoració renaixentista sobre de les finestres. També en la façana, es poden veure en estil barroc els escuts de les famílies nobiliàries. Com hem dit, actualment els baixos del Pazo alberguen una bodega de vins Albariño (“Bodegas del Palacio de Fefiñáns”), que es tenen per ésser la primera que va embotellar el vi de la zona, sota la marca “Albariño de Fefiñáns”, marca registrada en el 1.928.
Pazo de Fefiñáns

La visita a Cambados ja ha finalitzat, i adjuntem el nostre material gràfic on s’observen totes les atraccions, pazos i altres que hem anat explicant:

Adjuntem els punts imprescindibles que vàrem poder veure, en un mapa de google maps:

Després de dinar ens arribem a Pontevedra, on aparquem en una gran superfície d’aparcaments que hi ha a l’altra banda del riu (Pabellón de Deportes) en la cara nord del casc històric. D’allà, travessem un pont (el pont per a vianants do Burgo), i ja som al casc històric. L’entrada al casc històric pel Ponte do Burgo, forma part del Camino de Santiago, per quin millor lloc entrar, doncs? Pontevedra és una ciutat amb un casc històric espectacular. És la ciutat europea amb el casc històric per a vianants més gran. Diguem que tot el seu casc històric és per a vianants, per tant, quin guany de qualitat de vida que tenen. No ens podem quedar amb un sol monument de Pontevedra, perquè la sensació que es té és que tots els monuments, carrers i places formen un conjunt hegemònic on tot ressalta. És una ciutat que ens va arribar molt endins. Vam entrar al casc històric per la Basílica de Santa Maria, la qual és un gran edifici gòtic, del segle XVI, i nomenada Basílica des de 1.962 per un Decret de Juan XXIII. És l’església principal de la ciutat, ja que no trobarem una catedral perquè la ciutat pertany a la Diòcesis de Santiago de Compostel.la. És sens dubte, un punt turístic important que veure a Pontevedra.

Real Basílica de Santa María la Mayor

Vam seguir la ruta per la Casa del Barón, en la rua del Barón, el qual és un palau renaixentista del segle XVI i actual Parador de Turisme de Pontevedra. Compta amb una escalinata de pedra, decoracions a manta, i unes habitacions d’escàndol.

Després vàrem trobar les Ruïnes de l’església de Santo Domingo, la qual es reconeix per la capçalera porticada i el braç transversal del creuer. Aquest temple gòtic es va començar a construir gràcies als dominics en el segle XIII. Tres segles després es va intentar una reconstrucció neoclàssica però no es va acabar. I ja ens trobem una gran fita, la Església-Santuari de la Virgen de la Peregrina, la qual està construïda a partir de 1.778, i és l’últim exemple de les capelles gallegues de planta central (en aquest cas en forma de petxina de vieira, símbol del pelegrinatge a Compostel.la). En aquesta plaça de la Peregrina, també es troba una curiosa escultura a un lloro, el Loro Ravachol. Segons la tradició, aquesta Verge guiava als peregrins que visitaven Pontevedra creuant des de Baiona fins a Santiago. És possiblement el lloc més famós que visitar de turisme a Pontevedra.

Església-Santuari de la Virgen de la Peregrina

Al costat d’aquest monument, n’hi ha un altre, que és l’Església de San Francisco. Diu la tradició que va ésser fundada durant els segles XIII-XIV per Francesc d’Assís al seu pas per Pontevedra com a peregrí a Santiago. És un edifici d’estil gòtic tardà, on a dins l’església hi podem trobar alguns sepulcres medievals, com el de Pai Gómez Chariño (ubicat a l’esquerra de la capella), el qual fou un trobador i almirall que avui descansa en una de les esglésies més maques de Pontevedra. Tot passejant ens acostem en una altra de les fites imprescindibles per veure a Pontevedra, en aquest cas, una plaça, la Praza da Verdura, on passat el segle XVIII es convertiria en el mercat de verdures. És un espai petit, però, màgic, que a l’estiu s’omple de terrasses i animació. A prop de la plaça n’hi ha una altra, la de Méndez-Núñez, en la qual eren famoses les tertúlies de finals de segle XIX, on hi participava Valle-Inclán, motiu per el que hi ha la seva estàtua.

Caminant també a prop, ens topem amb la petita Praza de la Leña, imprescindible, la qual es tracta d’una de les places més pintoresques i amb encant de la ciutat. El seu nom es deu a que antigament va existir aquí un mercat de llenya.

Praza de la leña

Si continuem per la rua del Padre Sarmiento, ens trobem la Església de San Bartolomé, una preciosa església d’estil barroc jesuític amb influències italianes. Al costat hi ha el Sexto Edificio del Museo de Pontevedra, el qual mereix una visita pel seu interior. El Museu de Pontevedra consta de diferents edificis escampats per la ciutat. Aquest, que és el 6è, contempla 23 sales d’exposicions permanents de totes les èpoques. Es pot trobar art gallec del gòtic, o art contemporani del segle XX. És interessant recórrer les sales amb temps i paciència, en un ordre establert cronològic i seguint el mapa. A més, amb l’entrada també pots veure el claustre de l’Església de San Bartolomé i altres àrees del temple.

Sexto Edificio del Museo de Pontevedra

Prop d’aquí hi ha la Praza da Pedreira, la qual és menys animada que les altres, no té terrasses amb taules com la de la Leña, però mereix també la pena una visita. Es diu així per el gremi que exercia la talla de pedres. Avui hi trobem el Pazo Mugartegui, un edifici noble del segle XVIII pertanyent a l’època barroca i que des de 1.998 gestiona l’Ajuntament de Pontevedra. S’utilitza sobretot, per actes protocol·laris, culturals i socials (des del seu balcó es dóna el pregó de les festes de la Peregrina). En la part inferior podem trobar un museu del vi.

Praza da Pedreira i Pazo Mugartegui

I finalment, passejant amunt i avall, ens parem a fer un “tanto” a la Praza do Teucro, on a part de la plaça que és molt representativa i maca, observem un conjunt de detalls arquitectònics que en aquesta ciutat s’hi poden trobar, és com l’essència de Pontevedra, amb això ens quedem. Així finalitza la jornada.

Praza do Teucro i detalls

En resum, lo més imprescindible que veure al Casc Històric de Pontevedra correspon a passejar i submergir-se en els seus carrers i placetes durant una bona estona, dos hores com a mínim, i lo ideal seria tot un dia. La visita a Pontevedra ja ha finalitzat, i adjuntem el nostre material gràfic on s’observen totes les atraccions, carrers i places que hem anat explicant:

Adjuntem els punts imprescindibles que vàrem veure, en un mapa de google maps:

Us deixem les principals fites del dia marcades en un plànol de google maps on s’observen cadascun dels atractius visitats i el total de kilòmetres recorreguts amb el temps invertit a la carretera (61km amb 1h 28min):

[googlemaps https://www.google.com/maps/embed?pb=!1m37!1m12!1m3!1d79196.64433319497!2d-8.791628908369644!3d42.46682388654884!2m3!1f0!2f0!3f0!3m2!1i1024!2i768!4f13.1!4m22!3e0!4m5!1s0xd2f6ef25e04bd5f%3A0xdeb83c23c222fbc0!2sCombarro!3m2!1d42.4305807!2d-8.706737799999999!4m4!1s0xd2f6ab90a0c1d39%3A0x8324117c1d4ee9f2!3m2!1d42.512330399999996!2d-8.8182885!4m4!1s0xd2f71c13694bfdb%3A0x2e047bafdd5823b9!3m2!1d42.435853699999996!2d-8.6421747!4m4!1s0xd2f6ef6f15e5e55%3A0x1fa114fda4885b96!3m2!1d42.428695499999996!2d-8.7069527!5e0!3m2!1sca!2ses!4v1637667601556!5m2!1sca!2ses&w=600&h=450]