BRETANYA FRANCESA

9. Presqu’ile de Crozon: Pointe Pen-Hir + Pointe Dinan + Morgat + Cap de la Chèvre + Plage de la Palue

Avui és un dels dies més intensos que ens queden. Anirem a visitar la península de Crozon, la qual forma una gegantina creu en el mar d’Iroise, i presenta un resum de Bretanya. En els seus paisatges s’alternen penya-segats espectaculars, les landes de brucs, les aigües turqueses i les platges agradables. Punts de partida per el descobriment: els encantadors ports de Camaret o de Morgat. Nosaltres, però, començarem per la Pointe de Pen-Hir.

De Locronan fins a la Pointe de Pen-Hir hi ha 46,60km (es realitzen amb un total de 52 minuts), els quals molts d’ells es fan per la carretera D887 que travessa la península de Crozon d’est a oest. Els últims 14 kilòmetres es fan per la carretera local D8 des del poble de Crozon fins a l’aparcament de la Pointe de Pen-Hir. Quan hi vam arribar, l’aparcament estava força ple (jo em pensava que no hi hauria gaire gent, però aquí a Bretagne sempre ens sorprenen). Des del cotxe vam tardar uns cinc minuts a arribar fins al final del cap, o al menys fins on desapareix el camí i avançar comença a ésser perillós, i un cop allí es tenen unes espectaculars vistes dels penya-segats de pedra sorrenca de més de 70 metres d’alçada que s’eleven sobre les aigües del mar de Iroise. El toc pintoresc el donen varis illots, coneguts com “les Tas de Pois”, que esquitxen el paisatge allà on acaba la terra ferma.

Pointe de Pen-Hir

Molt a prop d’allí, es va construir entre 1949 i 1951 una creu commemorativa, coneguda com a Croix de Pen-Hir i que fa les vegades de memorial dels caiguts de Bretanya i de monument als bretons exiliats en Gran Bretanya durant la Segona Guerra Mundial. En un dels seus laterals es pot veure la inscripció en bretó “Kentoc’h mervel eget em zaotra” –la mort abans que el deshonor-, lema de Bretanya.

Les vistes des de la base de la creu també son espectaculars, i permeten veure altres racons de la costa de la península.

Després d’aquell agradable passeig per la Pointe de Pen-Hir vam posar rumb a la propera parada, la Pointe de Dinan, un altre cap amb unes vistes espectaculars. Hi ha uns 20 minuts en cotxe per una carretera que en molts punts és panoràmica (uns 15,70km). De l’aparcament al cap hi ha uns 750 metres, i hi ha un recorregut circular que a part del cap, passa per un lloc anomenat le Château de Dinan. No busquis el pont llevadís ni les torrasses. Aquest castell no ho necessita… Així s’anomena aquesta roca enorme unida al punt per un arc tallat per el mar, que es pot veure molt bé des de la platja de Kerloc’h a l’altre cantó de la Punta de Dinan.

Château de Dinan
Pointe de Dinan

En un dia clar com el d’avui, hi ha un panorama extraordinari de la Pointe de Dinan: la Pointe de Pen-Hir i la seva Tas de Pois, tota la costa oest de la península fins al semàfor del Cap de la Chèvre, i inclús tant lluny com Brest. També pots veure les teulades dels pobles propers: Kergonan i Dinan.

Ens hi estaríem hores i hores. Mai et canses d’unes vistes així, però és el moment d’anar a veure el tercer punt panoràmic del dia, el Cap de la Chèvre (el cap de la cabra), que està a 15 minuts en cotxe cap al sud de la península de Crozon (uns 10,20Km). El Cap de la Chèvre és el punt més al sud de la península de Crozon. Més cap al sud, es troba la cara nord del cap de Sizun i es tanca així a la badia de Douarnenez.

Cap de la Chèvre

El Cap de la Chèvre és un mirador diferent dels altres dos. Aquest no és tant impressionant perquè no es veuen penya-segats ni roques trencades pel mar i el vent. Aquí, és un punt elevat sobre la costa i ja està. Però la gràcia d’aquest punt, son les vistes que assoleixes. En un dia clar com el d’avui, es veu el Cap Sizun i la pràctica totalitat de la badia de Douarnenez. Això és lo més espectacular d’aquest punt.

Un cop hem passejat per l’entorn del cap de la cabra, tornem a agafar el cotxe i mirarem d’arribar a un lloc que sembla ser que és molt espectacular: La Plage de la Palue.

Amb el cotxe i l’orientació necessària, mirem d’arribar al petit llogarret de La Palue, on en la seva part oest, hi ha un parell d’aparcaments habilitats per baixar després a la platja. Deixem el cotxe en un d’aquests aparcaments i en qüestió de 5-10 minuts ja hem aconseguit baixar a la Plage de la Palue.

Plage de la Palue

La Plage de la Palue és una platja salvatge i verge, amb unes vistes espectaculars de l’oest de la península de Crozon, amb la seva Pointe de Pen-Hir a la vista. És una platja sense serveis i una mica perillosa per el bany, ja que a part del vent que és molt fort, la platja està totalment exposada a l’Oceà Atlàntic. Veiem uns quants surfistes que l’aprofiten, però nosaltres ens arrecerem en alguna roca perquè no toqui tant directe el vent, i contemplem les vistes espectaculars d’aquest lloc que se’ns quedarà gravat a la memòria. Val la pena anar-hi, encara que només sigui per quedar-s’ho mirant.

El nostre pròxim punt de la ruta és el poble de Morgat, a 5km de la platja, a uns 12 minuts en cotxe. La intenció és anar al port de Morgat i agafar un vaixell que ens durà a fer una visita a varies grutes marines. Morgat és un petit poblet de pescadors, amb les cases de primera línia de mar, de colors. Del seu port hi surten vaixells per turistes que van a veure les grutes marines i altres atraccions: des del port de Morgat fins la península de Roscanvel passant per el Cap de la Chèvre, Camaret i Pointe de Pen-Hir, pots emprendre un dels cinc viatges per l’aigua i admirar els tresors marítims de la península de Crozon.

Coves marines de colors lluents, cales paradisíaques, penya-segats vertiginosos, fortificacions, fauna, flora, llegendes i històries del passat, cada circuït et convida a meravellar-te i gaudir d’un moment únic a l’oceà. L’empresa que se n’encarrega es diu “Vedettes Sirènes”, i el tipus de sortida que vam fer es diu “Visita a les grutes marines de Morgat”, on la ruta en vaixell dura uns 50 minuts. Es tracta d’embarcar-te amb els seus guies mariners per a viure una experiència única, un viatge en el temps. Una visita a les coves marines de Morgat, en la península de Crozon, veritables museus a l’aire lliure, amb colors i llegendes increïbles.

Grottes Marines de Morgat

Els preus de la sortida son de 14,00€ pels adults, i 9,00€ pels nens de 4 a 12 anys. L’horari de les taquilles per comprar les entrades son durant els mesos d’estiu, en el port de Morgat, de 9h a 18h. Les sortides son entre les 10h i les 18h en la majoria de dies. Nosaltres vam sortir a la tarda, sobre les 17h.

Grottes marines de Morgat

L’excursió amb vaixell per anar a veure les grutes marines de Morgat, val molt la pena, per el tipus de ruta i de gruta. Ara, si haguéssim entès el guia, segurament encara valdria més la pena. La visita va ésser en francès i quasi no vam poder caçar res, però tant se val perquè les grutes son molt espectaculars.

Un cop visitat Morgat, vam agafar el cotxe per tornar a Locronan.

Us deixem les principals fites del dia marcades en un plànol de google maps on s’observen cadascun dels atractius visitats i el total de kilòmetres recorreguts amb el temps invertit a la carretera (122,00km amb 2h 38min) .
[googlemaps https://www.google.com/maps/embed?pb=!1m45!1m12!1m3!1d143149.12988271666!2d-4.5477046182761205!3d48.18916868770879!2m3!1f0!2f0!3f0!3m2!1i1024!2i768!4f13.1!4m30!3e0!4m4!1s0x4816d30b5b599971%3A0x2e446b667a3c3361!3m2!1d48.103353899999995!2d-4.2228856!4m4!1s0x4816eb61489f0311%3A0x4e66e9a8ed37be27!3m2!1d48.256142!2d-4.6215551!4m4!1s0x4816c14cd5655523%3A0x4a9b3aa4bcc8a6d2!3m2!1d48.2331619!2d-4.5633056!4m4!1s0x4816c29901e2b35d%3A0xe344c3bfb9275c9c!3m2!1d48.1718487!2d-4.5511927!4m4!1s0x4816c161ca84d5a1%3A0xb4c57603603f1e82!3m2!1d48.2236787!2d-4.4999042!4m3!3m2!1d48.1032991!2d-4.2229455!5e0!3m2!1sca!2ses!4v1636628518297!5m2!1sca!2ses&w=600&h=450]