ALPS FRANCESOS

11. Glaciers: (Les Grands Montets + Caminada al Glacier d’Argentiere) o (Les Autannes + Caminada al Glacier du Tour) + Vallorcine

I què dir del dia d’avui. També serà molt especial. Sempre serà especial si ens trobem a la Vall de Chamonix. La intenció d’aquest dia és poder gaudir d’una caminada que ens porti fins a veure (o a tocar) una glacera, per tant, explicarem dues caminades i escollirem la que més ens sembli.

La primera d’elles és al poble d’Argentiere (cota 1.252m), i pujarem fins a un emplaçament a 3.275m, enllaçant dos remuntadors, per tenir unes vistes de somni. Ara, la caminada començarà des de l’estació de mitja muntanya, a Lognan.

La segona d’elles és al poble de Le Tour (cota 1.462m), i s’ha de pujar enllaçant dos remuntadors fins a la cota 2.195m. La caminada comença a aquesta cota superior.

Les Grands Montets + Caminada al Glacier d’Argentiere

Anirem a la nostra parada de bus (en principi comptem Chamonix Centre) o de tren, i agafarem la següent línia:

• Línia 2 (blau clar): S’han de fer un total de 13 parades, des de “Chamonix Centre” fins a la parada de “Les Grands Montets”. Els busos passen cada mitja hora i tarden 22 minuts en fer el trajecte:

No hi ha més línies de bus que facin aquest recorregut. En tren, el Montblanc Express para a Argentiere i s’haurien de caminar uns 900 metres.

Un cop als Grands Montets, primer anirem per anar a dalt de tot (cota 3.275m) per poder gaudir de les vistes i de l’emplaçament. Agafarem i enllaçarem 2 telefèrics, el primer anomenat “Lognan” ens portarà a cota 1.972m, i el segon “Grands Montets”, ens portarà fins a dalt al cim de l’Aiguille des Grands Montets, a sota de l’Aiguille Verte. Hi ha una plataforma metàl.lica muntada amb una taula d’orientació.

Els horaris dels telefèrics son de 8:30h a 17:15h, i els preus son de 20€ pels adults, 17€ pels nens de 5 a 14 anys i el passi familiar és a 62€. Amb la tarja MBM ens surt tot gratuït. Les vistes que hi ha des de dalt son senzillament superespectaculars.

Aiguille des Grands Montets
Vistes des de l’Aiguille des Grands Montets

Quan ens cansem de contemplar el meravellós paisatge, baixarem a l’estació intermitja anomenada “Lognan” (com el telefèric inferior). Des d’aquí també hi ha un panorama grandiós sobre els Drus, l’Aiguille Verte, les agulles de Chamonix i la glacera de Argentière, que és la que volem anar a veure en la caminada. A l’estiu, és possible caminar des de Lognan fins al punt de vista “Point de vue” sobre la glacera de Argentière, o també fer-ho amb mountain bike.

Des de Lognan, el camí condueix a les vores de la glacera “Argentière”, des d’on la vista de les esquerdes és impressionant.

A mida que ens hi anem acostant, la imatge de la glacera es va fent més espectacular.

La glacera de l’Argentière és una de les més grans dels Alps francesos i una de les millors excursions que es poden fer a Chamonix.

Contemplant la glacera de l’Argentière

No té la fama del Mer de Glace o d’altres atraccions naturals del massís del Mont Blanc, però si vols conèixer de prop una glacera fins al punt de poder tocar-la quasi amb la mà o inclús passejar per la seva morrena lateral, no deixeu de fer aquesta assequible excursió.

Mapa de la ubicació de la glacera de l’Argentière:

En el mapa s’observa que el telefèric que t’ha de dur a Lognan està en obres. Però es preveu que aviat estigui acabat, per això considerem que Lognan és l’inici de la caminada a la glacera. Estem a la cota de 1970m.

Vista de la glacera i el Mont Dolent al fons

En general l’excursió no té cap complicació i es pot fer perfectament amb nens, però es requereix un bon calçat, ja que el terreny és molt pedregós.

Ja des del principi hi ha espectaculars vistes de l’Aiguille Verte i a la nostra dreta bones vistes del massís de les Aiguilles Rouges i de la vall de Argentière.

S’ha de seguir les indicacions cap a Argentière i Point de Vue.

De seguida s’arriba a veure la cascada de seracs de la part baixa de la glacera de l’Argentière. Malgrat la distancia ja es veu la grandesa d’aquesta massa glaciar que fins fa poc més de cent anys arribava fins a la vall, fins la mateixa población de Argentière.

Estem arribant a la part frontal de la glacera. Avui en dia ens tenim que conformar amb la seva alçada actual, 2.134m, que segueix éssent suficient per apreciar la grandesa de la naturalesa.

El camí segueix per un sender que va per la mateixa morrena glaciar deixant el mateix a la nostra Esquerra. Les vistes son esplèndides i qualsevol lloc és bo per a fer fotos inoblidables de la glacera.

En uns minuts més una fita de pedra ens indicarà el Point de Vue, que com el seu nom indica, és un excel·lent mirador de la glacera.

Des d’aquí podrem veure la gran cascada de gel que forma la glacera rodejada per un impressionant circ alpí, d’on destaca la afilada silueta del Mont Dolent (3.823m) i l’Aiguille Verte (4.122m), que està just a sobre nostre.

Es pot arribar a la base mateixa de la glacera, encara que no recomanem trepitjar-la ja que les esquerdes i moviments de les masses de gel, poden fer-lo perillós. De totes formes apropar-se al seu lateral no tindria que suposar cap perill. Si aneu amb nens extremeu les precaucions.

La volta a Lognan i Chamonix es fa per el mateix camí de l’anada. Després d’un passeig i descens preciós des de la glacera s’ha d’anar seguint el camí en lleuger descens que ens portarà al telefèric de Lognan.

Caos de gel a la glacera

Les Autannes + Caminada al Glacier du Tour

Anirem a la nostra parada de bus (Chamonix Centre), i agafarem qualsevol de les següents línies (aquí descartaríem el tren, que no para a Le Tour):

• Línia 2 (blau clar): S’han de fer un total de 19 parades, des de “Chamonix Centre” fins a la parada de “Le Tour”. Els busos passen cada mitja hora i tarden 32 minuts en fer el trajecte:
  • Línia V2 (rosa): S’han de fer un total de 19 parades, des de “Chamonix Centre” fins a la parada de “Le Tour”. Els busos passen com a molt, en cada hora i tarden 26 minuts en fer el trajecte:

Un cop a Le Tour, ens dirigirem al telecabina “Charamillon” que ens portarà des de la cota 1462m de Le Tour fins a la cota 1.850m, que és on farem l’enllaç amb un telecadira, el “Les Autannes” que ens portarà fins al cim de l’estació, Les Autannes, a la cota 2.195m.

Els horaris dels telefèrics son de 8:30h a 17:30h, i els preus son de 20€ pels adults, 17€ pels nens de 5 a 14 anys i el passi familiar és a 62€. Amb la tarja MBM ens surt tot gratuït.

Les vistes que hi ha des de dalt son increïbles, es veu la vall de Chamonix molt nítida i impactant.

Espectacular vista de la vall de Chamonix

Un cop a dalt de Les Autannes i havent fet les fotos necessàries, començarem la nostra caminada cap el Glacier du Tour, la qual és una caminada fins al Refugi Albert 1r a la cota 2.702m, pel camí nº13. Té una durada de 2h d’anada i 1h 45 minuts de tornada.

És una caminada molt exigent, de dificultat moderada, ja que salva un desnivell de 500m. També és una caminada tècnica que et porta al cor de la glacera Tour. El refugi Albert 1r és el punt d’inici de les carreres de les Aiguilles du Tour i Chardonnet.

El Refugi Albert 1er és sens dubte l’únic refugi d’alta muntanya accessible per a famílies. De fet, els remuntadors del Col de Balme permeten reduir considerablement el desnivell en la pujada. La ubicació del refugi encaramat sobre la glacera Tour, enfront a les agulles de Chardonnet i Le Tour el converteixen en un panorama únic del mon de l’alta muntanya.

On sigui que es posin les mirades, l’enlluernament és total: la sensació d’altitud és intensa enfront a les esquerdes d’aquest imponent glaciar que seguim al llarg de la pujada. A l’altre cantó de la vall, son les Aiguilles Rouges les que criden l’atenció, i al fons, el poble de Tour que sembla molt petit.

Des de l’arribada del telecadira de Balme (Les Autannes), el camí està clarament senyalitzat cap al refugi Albert 1r. El recorregut és senzill: un passatge curt i empinat, lleugerament aeri, equipat amb una rampa metàl·lica, fa d’aquesta caminada un objectiu imprescindible i accessible per un descobriment sense riscos de l’alta muntanya.

El camí, coquetejant, en llocs amb pendents pronunciades, es recomana un tros de corda per assegurar als més petits. Per el descens, una variant del camí “normal” permet seguir la glacera en tota la seva extensió i ofereix un entorn que el fa més atractiu. Ull, aquesta ruta, encara que més curta, segueix sent molt més esportiva: el descens de la morrena en les runes de la roca és físic, i la pendent és en llocs molt empinada i pot espantar a persones sensibles al vertigen.

El camí està empinat en la roca i un passatge ràpid equipat amb una rampa permet travessar aquesta part lleugerament delicada. A l’arribar a la morrena a 2.484m, una senyal es creua amb el sender de la variant de descens. L’ascens d’aquesta morrena en línia recta amb el refugi enfocat és la part més difícil, essent la pendent pronunciada.

Sota el refugi, el camí es torna més empinat i, després de breus corbes, apareix la plataforma de l’antic refugi Albert 1r i el refugi de pedra que ens espera per un merescut descans. L’olor de les salsitxes rostides en el rostidor ens dóna gana i la càlida acollida i l’ambient d’alta muntanya d’aquest refugi ens deixarà molts bons records en la ment.

No dubtis en continuar el camí sobre el refugi Albert 1r que passa per sobre de la glacera, molt a prop, enfront a la Aiguille du Tour. El panorama és magnífic i la sensació de total aïllament. Aneu amb compte, la caminada s’acaba aquí! No t’endinsis en la glacera: aquesta és una altra zona que requereix experiència, equip i el recolzament d’un guia.

La tornada és baixar per el mateix camí fins al rètol a 2484m ubicat en la morrena i girar a la dreta en el camí de sortida. Continuar fins a trobar les potes de gall i girar a l’esquerra per el camí que porta a l’arribada del telefèric Charamillon. Des d’allí, segueix el camí sinuós bastant empinat que condueix a l’estacionament.

Hi ha una variació: En la morrena, en el rètol, seguir recte, deixar la ruta clàssica a la dreta i baixar seguint la cresta en les runes rocoses al llarg de la glacera. La pendent és pronunciada i el terra relliscós. Al final de la morrena, a l’alçada de la cascada, s’arriba a la finestra Tour i a un edifici de formigó. L’escassa vegetació fins llavors està més present i el camí s’inclina a la dreta per creuar el rierol “Picheux”. Al tornar-se molt empinat i, a vegades, bastant aeri, el sender perd alçada ràpidament. Després d’un breu pas per el bosc, s’arriba a un prat amb dos remuntadors. Continuem i arribem a l’estacionament, cansats, però amb meravellosos records guardats en la ment.

Finalment, som conscients de que la caminada ha valgut la pena, però és molt tècnica, aneu amb compte.

Havent escollit qualsevol de les dues caminades, acabarem la jornada amb una visita a Vallorcine. Anirem al poble de Vallorcine, a cota 1464m, i pujarem a un telecabina a 1900m, amb unes grans vistes de la vall de Chamonix. Després de la tornada amb el telecabina, anirem a un mini-golf a practicar l’esport rei de qualsevol de les nostres sortides, i així acabarem la jornada.

Per arribar a Vallorcine només s’hi pot arribar amb el Express del Montblanc, o amb cotxe privat. La xarxa de busos no hi arriba. Per la primera opció de la caminada hauríem d’agafar el tren a l’estació d’Argentière, i per la segona caminada, hauríem d’anar-hi amb cotxe o tornar amb bus a Chamonix i agafar el tren. Recordem que agafar el tren i la xarxa de busos ens surt gratuït amb la tarja d’abonament Multipass:

• Opció 1: D’Argentière a Vallorcine hi ha 3 parades i un trajecte de 15 minuts.
  • Opció 2: De Chamonix a Vallorcine hi ha 7 parades i un trajecte de 33 minuts.

Durant el viatge, a mà esquerra del tren i passant a l’alçada de Le Buet-Vallorcine, veurem una cascada, la cascada de Bérard, la qual es troba a 20 o 30 minuts a peu de l’estació de tren de Le Buet. Seria una bona opció anar-la a visitar.

En mitja hora a peu des del poble de Le Buet, s’arriba a la cascada per un bonic camí. El camí surt a l’esquerra de l’Hôtel du Buet i travessa el pintoresc llogaret de La Poya, que servia de refugi fa anys per els cabrers del poble.

Des de una nova passarel·la construïda en la riba dreta del Bérard, el visitant podrà admirar des de més a prop aquest turbulent rierol de muntanya que baixa per les vessants de les Aiguilles Rouges, en un paratge que porta a la memòria la història de Joseph Samuel Farinet, cèlebre falsificador de diner que, segons es diu, va buscar refugi en una gruta no molt lluny d’aquí.

Passem la cascada i arribem a l’estació de Vallorcine. Anirem a buscar el telecabina que ens durà a la cota 1900m (Vallorcine està a la cota 1.264m). El telecabina està en funcionament tots els dies de les 8:30h a les 17:30h, i els preus son de 20€ pels adults, 17€ pels nens de 5 a 14 anys i el passi familiar està a 62€. Amb la tarja del MBM ens surt tot gratuït.

Les vistes també son grandioses. Es veu la vall de Chamonix des d’una altra perspectiva. Un cop a dalt, també hi ha la possibilitat de realitzar caminades i rutes amb bicicleta de muntanya. El nostre pla, però, serà baixar a Vallorcine.

Des de Vallorcine també es podria fer una caminada fins a l’Alpage de Loriaz, el qual és un típic paisatge de pastures alpines sota de la cadena muntanyosa de Perrons i la Aiguille de Loriaz. A l’arribar, hi trobem un refugi de muntanya i dormitoris.

L’Alpage de Loriaz, sobre Vallorcine. Paisatge típic dels Alps

Finalment, i per acabar l’aventura del dia, anirem a jugar al minigolf. Anirem a la Residence & Spa Vallorcine Mont Blanc, la qual està a 200m de l’estació de tren, a l’altra banda del riu, on a la seva terrassa hi ha un mini-golf de 9 forats. Està obert de mitjans de Juny a mitjans de Setembre, i els dimarts està tancat. Els horaris son de les 12h a les 18h, i els preus son de 5€ pels adults i majors de 16 anys, 3€ pels nens entre 6 i 16 anys, i gratuït fins als 6 anys.

I així finalitzarem la jornada del dia, tornant a Chamonix amb el Mont Blanc Express havent gaudit d’una partideta al minigolf.