HAUTES PYRÉNÉES

10. CIRQUE DU LYS: CIRQUE DU LYS + PARC DE LOISIRS DE HAUTACAM

I aprofitarem bé el primer dia a la zona de Cauterets. Agafarem el telefèric de Lys i després un telecadira que ens portarà a la cima de l’estació d’esquí de Cirque du Lys i podrem gaudir del panorama dels pics circumdants dels Pirineus. Des de dalt farem un trekking de baixada, passant per la Cresta de Lys, el llac d’Ilhéou i anar baixant fins a Cauterets. En total, si no parem, que segur que si, com a mínim per dinar de pícnic, son unes 3 hores de trekking en baixada! A la tarda anirem a un Parc d’Oci a l’estació d’esquí de Hautacam, el qual l’atracció estrella és un tobogan…

El Cirque du Lys, estació d’esquí a l’hivern, és un vast lloc excepcional per a descobrir també a l’estiu. La panoràmica dels Pirineus, des de les crestes, és de visita obligada. Des del poble, el telefèric de Lys ens permet accedir sense esforç a una altitud de 1.800m. Un cop a dalt, és possible caminar des de les terrasses o també agafar el telecadira “Grand Barbat” per arribar a la cima de l’estació i gaudir del panorama dels pics circumdants: Pic du Midi, Vignemale,…

Mapa del Cirque du Lys a l’estiu

El Circ de Lys és una de les zones del Pirineu a les que és més senzill accedir, gràcies als remuntadors de Novelles Pyrénées (N’PY). La ruta al Llac d’Ilhéou és més que recomanable, encara que sigui només per a contemplar les impressionants vistes de les Crestes i el Circ de Lys.

La ruta de trekking circular que farem tindrà una longitud de 8,65km, una durada d’unes 4h i 15 min., dificultat baixa, i 49 metres de desnivell en pujada i molt desnivell en baixada.

Cauterets és el destí ideal per els amants dels esports de neu, i per aquells que els hi agrada gaudir dels spas i les aigües termals. Però, sobretot, ofereix opcions de senderisme en èpoques estiuenques.

Son nombroses i variades les sendes que es poden recórrer per el Parc Nacional dels Pirineus, però totes tenen en comú la seva especial bellesa. És un territori únic amb paisatges i paratges naturals que presenten una gran biodiversitat. Sempre presidits per elevades muntanyes, prats verds i aigües blaves i cristal·lines.

Llac d’Ilhéou

Per anar al Cirque du Lys haurem de fer ús del servei de remuntadors de N’PY. Escollim aquesta opció perquè creiem que és la millor manera de poder conèixer i arribar a una zona més àmplia del Parc sense tenir que exposar als nens a un gran esforç físic.

Amb el telecabina de Lys i el telecadira de Grand Barbat podrem gaudir no només del llac d’Ilhéou sinó també d’unes vistes precioses de la Cresta de Lys.

Al fons, Cauterets – Remuntadors N’PY

Per arribar a la Cresta de Lys (Crétes du Lys) ens hem de dirigir al centre de Cauterets i agafar el telecabina de Lys. En funció d’on tinguem l’allotjament, hi podem anar a peu. En el cas d’haver-hi d’anar en cotxe, es pot aparcar de forma gratuïta en les pròpies instal·lacions de N’YP que conten amb un ampli aparcament. El telecabina ens permetrà ascendir en uns 15 minuts fins l’estació de Lys (Gare du Lys) que es troba a uns 1.850m d’alçada. Durant el trajecte, anirem deixant enrere unes precioses vistes de Cauterets i els seus entorns. En l’estació de Lys agafarem el telecadira de Grand Barbat. Durant els 25 minuts que dura l’ascensió fins al mirador de la Cresta de Lys, tindrem l’oportunitat de gaudir de la majestuositat del paisatge dels Pirineus.

Telecabina de Lys
Els remuntadors de Nouvelles Pyrénées (N’YP) son segurs, econòmics i permeten obtenir ofertes per adquirir passis d’estiu combinats. Els més habituals son el passi de Pont d’Espagne – Llac de Gaube i el passi de les Crestes de Lys. Per veure les tarifes, horaris, descomptes i passis que hi ha disponibles podeu accedir a la seva pàgina web: Séjours Été Pyrénées | Sites Touristiques | Bike Parks | N’PY (n-py.com) Els passis permeten tant pujar com baixar amb el remuntador. En aquesta ocasió nosaltres pujarem amb l’opció de telecabina + telecadira. Després, baixarem a peu per a veure el llac i la cascada d’Ilhéou. A l’escollir aquesta opció, finalitzarem la ruta en l’aparcament gratuït de Cambasque, o bé, en el mateix Cauterets (com serà el cas). Si desitgéssim finalitzar a Cambasque hem de pujar prèviament el cotxe fins a l’aparcament de Courbet (alt: 1.341m). Per això, hauríem d’agafar la carretera D920 i desplaçar-nos 5km fins a Cambasque. En canvi, com que hem pujat amb el telecabina des de Cauterets, un cop a cambasque hem de continuar amb el camí senyalitzat fins a Cauterets (1h i 20 minuts aproximadament). Hem escollit aquesta opció per no haver de tocar el cotxe. També podríem escollir l’opció de Cambasque per fer la ruta més curta…
Crestes de Lys

Com ja hem indicat s’ha d’agafar el passi d’estiu de les Crestes de Lys amb N’PY. Els preus son de 16€ pels adults i 12,50€ pels nens de 5 a 11 anys (també hi ha el passi familiar que ens costaria a tots quatre a preu de nen de 5 a 11 anys, és a dir, 12,50€ x 4 = 50€).

Durant l’ascens començarem a ésser conscients de la bellesa natural dels Pirineus. Quan arribem al mirador i vegem les Crestes de Lys amb les seves cimes més emblemàtiques (Vignemale, Balaitus o el pic Midi de Bigorre) ens donarem conte de que només haver arribat fins aquí ja haurà valgut la pena.

Un cop deixem el telecadira, hem de seguir les indicacions cap a la Cresta de Lys. Només uns passos més amunt hi trobarem la senyalització cap al Llac d’Ilhéou (aprox.: 1h 15min). Es tracta d’un sender estret que surt a l’esquerra i que va per la vessant de la muntanya. El descens es realitza còmodament, no té cap dificultat.

Col d’Ilhéou

Quan portem caminats uns 15 minuts, observarem que hi ha una desviació senyalitzada, a la dreta, cap al Col d’Ilhéou (aprox. 0:15min). Aquest desviament és opcional, i es dirigeix a una collada que permet veure tota la vall. El paisatge bé mereix fer aquest petit esforç. Llavors, no s’ha de retrocedir, doncs les senyals del GR-10 (vermelles i blanques) permeten reprendre el camí cap al llac, baixant directament des de la collada.

El sender no té pèrdua, ja que està degudament senyalitzat. Aquesta ruta la pot realitzar qualsevol persona que es trobi en unes condicions físiques adequades i per suposat, els nens. De fet, és una senda freqüentada per famílies amb fills de curta edat. Només hi ha un petit tram, arribant al llac, que està una mica exposat i que és susceptible d’una caiguda accidental. Per tant, aquí s’ha d’anar en compte amb els més petits.

Circ de Lys

Un cop arribem al Llac d’Ilhéou realitzarem un merescut descans per a contemplar amb calma la bellesa que ens envolta. El llac té una aigua clara, fresca i cristal·lina que convida al bany, encara que això està reservat als més valents. Nosaltres segur que no ens banyarem, ja que l’aigua està gelada. Però l’entorn és preciós. El llac glaciar està rodejat d’altes muntanyes, com el pic Courounalas, i prats verds que ens traslladen a paisatges de pel·lícula.

Llac d’Ilhéou

El llac també conta amb el Refugi d’Ilhéou Raymond Ritter (alt: 1.988m), on es pot prendre alguna cosa o també pernoctar-hi. Molta gent decideix dormir aquí per a fer senderisme per la zona, pescar o realitzar trajectes d’alta muntanya. Aquest és una de les etapes del GR-10 que recorre els Pirineus de refugi en refugi.

Un cop gaudit del llac tenim dues opcions: pujar de nou al telecadira per baixar amb els remuntadors (aprox. 1:15min), o seguir baixant cap a Cambasque (aprox: 1:30min).

Llac Noir

Junt al refugi surt una pista àmplia que ens portarà fins a l’aparcament de Courbet. Per el camí veurem el llac Negre (Lac Noir). Es tracta d’un petit llac que vist des de la pista té el color que li dóna el nom.

És possible baixar sense sortir-se en cap moment d’aquest camí. Però, també veureu que hi ha alguns desviaments senyalitzats amb marques blanques i vermelles (pertanyents al GR-10) que permeten prendre dreceres. Nosaltres no ho recomanem, en absolut, per nens de curta edat.

Cascada d’Ilhéou

A meitat de camí entre el llac d’Ilhéou i l’aparcament veurem la Cascada d’Ilhéou (alt: 1.481m). Es tracta d’un gran salt d’aigua que presideix tota la vall. A partir d’aquí, nosaltres continuarem per la pista, salvant el riu d’Ilhéou per un pont de fusta abans d’arribar a l’aparcament de Le Coubet.

Si hem matinat i pujat el cotxe fins a l’aparcament, la nostra ruta finalitza aquí. Si no és així (com és el nostre cas), s’ha de continuar el camí fins a Cauterets (aprox: 1h 20min).

El descens a Cauterets és senzill, còmode i està senyalitzat. Per sota del pàrking hi ha un camí que es dirigeix a Cauterets i que ens deixarà a les afores del poble. També, és possible prendre abans del pont de Sahucs (pont de fusta sobre el riu d’Ilhéou) una desviació a la dreta del GR-10 que va cap a Cauterets.

Arribant a Cauterets

El Circ de Lys es cobreix cada hivern de neu i és un lloc consagrat per els amants de la neu, però Cauterets no és solament esports d’hivern. Gràcies als passis d’estiu de N’PY aquests bells paratges passen a estar a l’abast de tothom. Podreu realitzar senderisme, deixar anar adrenalina per les pistes de BTT (VTT) o pescar en aigües fresques i cristal·lines. Cauterets és el destí ideal per unes vacances familiars!

Realitzada la caminada, continuarem amb la planificació prevista pel dia d’avui. Ara anirem a buscar el cotxe per anar-nos-en a l’estació d’esquí de Hautacam, a la regió d’Argelès-Gazost. Es tracta d’un parc de jocs a l’estació d’esquí, amb un tobogan d’estiu com l’atracció estrella. S’anomena Parc de Loisirs de Hautacam. Hi ha 32,8km de cotxe (uns 45 minuts). Hem d’anar en direcció Argelès-Gazost, i just abans d’arribar-hi, prendre la carretera D100 que ens portarà a l’estació d’Hautacam.

Parc de Loisirs de Hautacam

Tant a l’hivern com a l’estiu, Hautacam és un autèntic parc infantil a escala real per a tots els amants de les emocions. Aquest parc d’oci, únic a França, dissenyat per a la felicitat de grans i petits, et convida a multiplicar les seves experiències i a descobrir tots els plaers de la muntanya. Naturalesa preservada, panorames increïbles, diversitat d’activitats, esports originals, ambient divertit i preus assequibles… Prepara’t per viure moments excepcionals en el cor dels Alts Pirineus!

El trineu de muntanya és l’activitat estrella de l’estació d’Hautacam. És accessible per a nens a partir de 3 anys, i l’atracció és 100% segura. Acceleracions, girs bruscs, sensacions garantides en quasi 800 metres de descens. Per als menys atrevits, no us espanteu, la velocitat està regulada.

Una càmara està amagada en el recorregut, posa el teu millor somriure i surt amb una foto de record del teu descens. Els preus son de 6€ per carrera (32€ per 6 carreres/50€ per 10 carreres).

A part del tobogan hi ha moltes altres coses: Patinets elèctrics, Karts, bicicleta de muntanya, activitats en família (orientació,…), passeig amb llames,… Els horaris d’obertura son de 11h a 19h aproximadament. Nosaltres, però, només hem vingut per fer la baixada amb el tobogan d’estiu, però bé, un cop allà, ja veurem…

Parc de Loisirs d’Hautacam

I fins aquí la jornada del dia d’avui. Adjuntem en un mapa de google maps el recorregut i les atraccions visitades en el dia d’avui, així com els kilòmetres i el temps invertit en la ruta (66,60 kilòmetres, en una hora i 32 minuts):