VIETNAM

Dia 14: Excursió a Tam Coc: Passeig en barca per Tam Coc + Pagoda de Bich Dong + Ciutadella de Hoa Lu

I a primera hora del matí tornem a estar a Hanoi, i serà passar per l’Hotel, refrescar-nos i dutxar-nos per continuar amb la nostra excursió en el dia d’avui. Avui hem contractat un viatge amb autocar fins a Ninh Binh, i un cop allí llogarem una motocicleta per dos dies i ens desplaçarem amb ella per tot arreu. Un cop arribem a Ninh Binh ens desplacem fins a Tam Coc que visitarem i farem el passeig en barca. A la tarda, visitarem la Pagoda de Bich Dong, un lloc ple de misteri, ubicat a 4 kilòmetres de l’embarcador de Tam Coc, i finalment, visitarem la Ciutadella de Hoa Lu, on descobrirem l’antiga capital del Vietnam.
Índex:
1. Transport fins a Ninh Binh
2. Passeig en barca per Tam Coc
3. Pagoda de Bich Dong
4. Ciutadella de Hoa Lu
5. Altres atraccions properes

1. Transport fins a Ninh Binh

Per arribar fins a Tam Coc, lo normal és fer-ho des de Hanoi, o bé amb una excursió organitzada, o bé per lliure, i realitzar la visita pel nostre compte. Hi ha persones que fan la visita a Tam Coc en un dia, i tornen a la capital, encara que des del nostre punt de vista és algo accelerat, i no et deixa gaudir de la zona.

Sortim des de l’embarcador de Vam Lam

Tam Coc des de Hanoi per lliure

Tenim varies opcions per arribar per lliure a Tam Coc des de Hanoi, i haurem de tenir en compte si ens quedarem per la zona, o volem tornar a Hanoi en el mateix dia, cosa que ens sembla algo precipitada:

• Cotxe privat: La més senzilla i més cara, seria negociar un transport privat directament en l’hotel o en alguna agència turística.
  • Bus: Aquesta és l’opció per la que vàrem optar nosaltres. Un cop a Ninh Binh vam llogar una moto per dos dies i ens vam desplaçar amb ella a tot arreu. Des de Hanoi surten varis autobusos al dia amb destinació Ninh Binh, i un cop allí, es pot agafar un taxi que ens porti fins a Tam Coc, o negociar amb un conductor i aprofitar i visitar coses abans d’anar fins a Tam Coc. Els autobusos per a Ninh Binh surten des de les estacions de Hanoi SSB i Hanoi Nuoc Ngam Station, i la durada del trajecte va des de l’hora i mitja a les tres hores, en funció del bus que agafem. Podeu consultar i comprar els vostres bitllets de bus des d’aquí.
  • Tren: El tren connecta Hanoi amb Ninh Binh en unes dues hores i quart, i si s’agafa un tren dels de primera hora del matí, podríem fer la visita a la zona en un dia des de Hanoi. Podeu revisar horaris, preus, i comprar els bitllets de tren des d’aquí.
Recorregut pel riu Ngo Dong i pels aiguamolls que inunden els camps d’arròs

Tam Coc des de hanoi en excursió

En el cas de que únicament disposem d’un dia per a dedicar a la zona de Tam Coc, podeu fer una excursió guiada des de Hanoi. Normalment aquest tipus d’excursions surten sobre les 8 o 8:30h del matí de la ciutat, i retornen sobre les 6h de la tarda. Les excursions solen incloure la visita a les Coves de Tam Coc, i la visita a la Ciutadella de Hoa Lu.

Teniu la opció de contractar l’excursió un cop a Hanoi, o reservar directament l’excursió a Tam Coc, des de l’anterior enllaç.

Tam Coc significa “Tres Coves”, creuades durant el recorregut

Hotels a Tam Coc – Ninh Binh

Com totes les zones turístiques de Vietnam, en la província de Ninh Binh, i més concretament en els voltants de Tam Coc ens hi trobarem molts llocs on allotjar-nos. La nostra recomanació és fer-ho en el petit poble de Tam Coc, ja que ens permetrà tenir un parell de visites molt a prop i podrem aprofitar millor el temps. Però hi ha molts hotels en tota la província de Ninh Binh, per lo que no tindreu problemes d’allotjament. Nosaltres ens vàrem allotjar en un petit hotel anomenat Tam Coc Westlake Homestay, un hotelet familiar a un pas de l’embarcador de Vam Lam, des d’on surt l’excursió de Tam Coc.

2. Passeig en barca per Tam Coc

La província de Ninh Binh, i més en concret els voltants de Tam Coc, al sud de Hanoi, alberguen un dels paisatges amb muntanyes càrstiques més impressionants del Vietnam. Petits rius que serpentegen entre muntanyes, son recorreguts per bots moguts per antics pagesos que remen amb els peus, mentres es recorre un dels paisatges més cridaners del país, al que molts comparen amb la Badia de Halong.

Paisatge que recordarà a la Badia de Halong

Què veure a Tam Com i Ninh Binh

La ciutat de Tam Coc es troba situada a uns 100 kilòmetres de la capital de Vietnam, i és una de les visites freqüents dins de les rutes pel país. Paisatgísticament comparada amb la Badia de Halong degut als seus rius esquitxats de muntanyes càrstiques, és una de les visites més recomanades del país.

Calma i tranquil·litat es respira en aquest lloc

En la província de Ninh Binh ens hi trobem varis punts d’interès turístic, a més de Tam Coc. Entre ells destacarem Trang An, la Pagoda de Bai Dinh, Hoa Lu i altres tants llocs que us explicarem després. En el nostre cas vam optar per recórrer Tam Coc i la província de Ninh Binh en dos dies, arribant directament des del tren nocturn de la nostra excursió a Sa Pa i a Bac Ha.

Travessem la primera de les coves
El primer dia el dediquem a la visita de Tam Coc, la Pagoda de Bich Dong, i la Ciutadella de Hoa Lu (hem llogat una moto només a l’arribar a Ninh Binh) i el segon dia, mitjançant l’ús de la motocicleta, vàrem recórrer Mua Cave, la Pagoda Bai Dinh i Trang An.
Passeig amb barca per Tam Coc

Tam Coc i les seves coves

Tam Coc significa les “3 coves” i fa referència a les tres coves foradades en les muntanyes que creua el riu Ngo Dong.

Aquesta és la visita més senzilla de realitzar. En el centre del petit poble de Tam Coc ens hi trobem l’embarcador “Vam Lan”, on s’agafa un bot per realitzar el recorregut per les coves de Tam Coc.

Passeig amb barca per Tam Coc

L’entrada està composada de dues tarifes, per una banda el preu per persona que son 120.000 dongs (diguem-ne que l’entrada és pel paratge natural), i a part el preu per el bot, en el que no volen posar-hi més de 2 persones, que són 150.000 dongs. Encara que no volen que per bot hi vagin més de 2 persones, nosaltres arribàrem a veure a 4 adults en un bot.

La visita consisteix en un recorregut per part del riu Ngo Dong d’aproximadament unes 2 hores, en el que passarem per les 3 coves, anomenades Hang Ca, Hang Giua i Hang Cui. Lo que caracteritza aquestes coves és que realment son un forat en la muntanya o penyal en el que es troben. O sigui, l’erosió provocada per les crescudes del riu ha generat unes coves que només son accessibles i visitables per el riu.

La cova de Hang Ca és de les majors dimensions arribant quasi als 130 metres de longitud, una gran boca d’accés, i punts de quasi 3 metres d’alçada en la seva volta.

La gent autòctona del lloc té una forma pròpia de viure la vida
Passeig amb barca per Tam Coc

La visita recorre el tranquil riu, que es troba flanquejat de camps d’arròs i dels preciosos paisatges de les muntanyes.

Una de les coses curioses que té la visita és la peculiar forma de remar, ja que fan ús de les seves cames per a moure els rems, i la veritat és que sorprèn la capacitat i facilitat que tenen per això.

Els camps d’arròs inundats es confonen amb el riu i els aiguamolls
El final de la ruta fem una lleugera caminada

Us recomanem portar protecció pel sol, gorra per a protegir-nos el cap, i aigua, sobretot si feu l’excursió en les hores centrals del dia, ja que sol fer bastanta calor.

L’excursió de Tam Coc i les seves coves és molt popular, per lo què recomanem intentar fer-la a primera hora del matí, o a última hora de la tarda.

En el nostre cas, no varem poder fer-ho ni a primera hora del matí, ni a última hora de la tarda. Ho vam haver de fer durant les hores centrals del dia, ben protegits, però.

El final de la ruta fem una lleugera caminada

En el final de la ruta vàrem fer una lleugera caminada pel costat del riu, dels aiguamolls i dels camps inundats d’arròs. Cal dir que aquesta última caminada ens va fer passar pels millors llocs de tota la ruta de Tam Coc i ens va fer fixar en racons i perspectives del paisatge que anant en barca no ens havíem fixat. Potser lo millor de tot va ésser aquest final…

3. Pagoda de Bich Dong

Bich Dong

Aquesta antiga pagoda es troba molt a prop de Tam Coc, a uns 4 kilòmetres de l’embarcador, i és una visita agradable pel seu entorn, i perquè es pot fer donant un petit passeig des del poble. És un altre dels llocs que més ens agradaren del nostre pas per Ninh Binh. Ja solament l’entrada en aquest lloc em sembla una autèntica preciositat. Aquesta es situa junt a un petit riu i per arribar a ella tindràs que creuar un pont de pedra. Després del pont, hi trobaràs la famosa porta que dóna l’entrada a Bich Dong Pagoda.

Bich Dong Pagoda

A l’arribar a Bich Dong veureu que hi ha un aparcament de pagament, però podeu deixar-hi la moto fora sense pagar res.

Aquest lloc fou construït a principis del segle XVIII i es composa de 3 pagodes (Ha Pagoda, Trung Pagoda i Thuong Pagoda) fetes amb fusta i pedra. El seu nom es deu a la seva ubicació, ja que es troben en la muntanya Bich Dong. Cada pagoda està situada a un nivell diferent. Per arribar a la pagoda més alta (Thuong Pagoda), tindràs que pujar unes escales amagades en una cova situada junt a Trung Pagoda.

Ha Pagoda

En el primer nivell és on es realitzen les cerimònies religioses a les que podeu acudir si us vé de gust. Si seguiu pujant trobareu un altre petit temple, seguit d’una cova plena de ratpenats, però tranquils que no fan res. A dalt de tot, des de l’últim temple, podreu gaudir d’unes boniques vistes.

Trung Pagoda

Em va agradar visitar aquest lloc sense saber molt d’ell i anar descobrint que es podia pujar més i més fins a trobar-hi la última pagoda i gaudir de les vistes. L’entrada és gratuïta.

Thuong Pagoda

4. Ciutadella de Hoa Lu

Ciutadella de Hoa Lu

Es tracta d’una antiga capital de Vietnam. En la ciutadella actual únicament queden uns pocs edificis, temples i pagodes que es poden visitar, però en el cas de disposar de temps, és una bona parada al tornar de Bai Dinh. La Ciutadella de Hoa Lu és una antiga ciutat fortificada que diuen que recorda vagament a la ciutat prohibida de Pequín.

Si ets amant de la història, no et pots perdre Hoa Lu, la capital de Vietnam durant dues dinasties: Dinh i Le. Si és cert que algunes de les edificacions son noves, com l’entrada i el pont que travessa el riu, encara queden alguns temples antics. Dos dels temples millor conservats son Dinh Tien Hoang i el temple de Le Dai Hanh. Aquests temples estan dedicats al primer i últim emperador que varen governar Vietnam des de Hoa Lu.

Interior de la Ciutadella de Hoa Lu

L’entrada a Hoa Lu costa 20.000 VND

5. Altres atraccions properes

Passejar per Den Thai Vi Temple

Vistes les tres atraccions que ens disposàvem a veure pel dia d’avui a Tam Coc, vam decidir recórrer els llocs més propers i menys turístics de Tam Coc. Vàrem agafar de nou la moto, i ens vàrem perdre entre els temples i arrossars d’aquesta zona de Ninh Binh. Així vam trobar el temple Thai Vi, situat a tant sols 1 kilòmetre de Tam Coc. El temple és molt petit, però l’entrada és gratuïta així que podeu entrar una estona per donar-li un cop d’ull.

Thai Vi Temple

Però lo més bonic d’aquest temple és l’entorn en el que es troba, envoltat de muntanyes i camps d’arròs i allunyat del turisme. Aquí vam tenir la sort de visitar-lo en completa soledat, literalment, no hi havia ningú ni pel temple ni pels voltants.

Endinsar-vos en les coves del temple de Thien Huong Dong

Vàrem deixar la moto aparcada i vam decidir perdre’ns pels camins. No ens vàrem creuar amb cap persona, les cabres i les vaques fóren les úniques que es van interposar en el nostre camí. A uns 5 minuts del temple Thai Vi vàrem trobar el temple Thien Huong Dong, un minúscul temple a l’interior d’una cova.

Thien Huong Dong

Thung Nham Bird Garden

Algo no tant popular a fer a Tam Coc però que també us recomano si conteu amb varis dies a Ninh Binh és visitar Thung Nham Bird Garden. Nosaltres al final no hi vàrem poguer anar, però vam conèixer algú que sí ho va visitar i va quedar molt satisfet. El parc ocupa un gran territori i hi ha alguna cova i pont de bambú, entre altres punts d’interès. Tanmateix, lo interessant d’aquest lloc son els ocells. Així és, per la tarda els ocells que anomenen a aquest lloc la seva casa tornen després d’haver passat el dia fora. El resultat és un paisatge preciós ple de centenars d’ocells volant de tornada a les seves llars en els arbres. Pots observar aquest moment únic des de plataformes o, si ho prefereixes, fer un tour en barca.

L’entrada costa 100.000 VND i és recomanable visitar aquest lloc per la tarda per a poder veure els ocells tornar a casa seva.

Visitar la Catedral de Phat Diem

Un altre lloc interessant que veure a Ninh Binh és la Catedral Phat Diem (Catedral de Nostra Senyora Reina del Rosari). La seva construcció es va portar a terme entre el 1875 i el 1898. Es varen barrejar estils arquitectònics europeus i vietnamites. Els materials que s’utilitzaren per a la seva construcció fóren la pedra i la fusta. També hi trobaràs un llac, una església de pedra i un campanar. Es troba bastant més allunyada del reste de llocs que veure a Tam Coc i voltants, però si contes amb varis dies en la regió, val la pena anar-hi.

Catedral de Phat Diem

Adjunto un mapa de google maps amb l’itinerari concorregut en el dia d’avui i amb el marcatge de les atraccions i monuments més importants que hem vist o visitat (de Hanoi a la Ciutadella de Hoa Lu):