SELVA NEGRA (SCHWARZWALD)

Dia 10: Belchen + Todtnau (Cascada Todtnauer + Rodelbahn) + Mont Feldberg + Llac Feldsee + Steinwasen Park + Schauinslandbahn. Nit a Friburg de Brisgòvia

Arribem al desè dia de les nostres vacances. Avui ja farem nit a la capital de la Selva Negra, Friburg de Brisgòvia. Durant el dia anirem acostant-nos per valls i muntanyes cap a l’àrea d’influència de Friburg. Començarem visitant la cima de la muntanya Belchen, seguint cap a Todtnau on visitarem la cascada Todtnauer i pujarem a una espècie de trineu sobre raíls (Rodelbahn). Continuarem la ruta pujant al Mont Feldberg mitjançant el seu telefèric (Feldbergbahn), i a prop el seu llac (Feldsee). Ja a tocar de Friburg, visitarem el Steinwasen Park, un parc d’atraccions centrat en la naturalesa, i també pujarem al Schauinslandbahn, el telefèric més llarg del país que ens pujarà al mont Schauinsland, on obtindrem unes grans vistes de la Selva Negra. Avui serà un dia que agafarem molts remuntadors i obtindrem moltes vistes panoràmiques de la regió. Finalment, arribarem a Friburg de Brisgòvia per a pernoctar.
Índex:
1. Belchen
2. Todtnau (Cascada Todtnauer + Rodelbahn)
3. Mont Feldberg i Llac Feldsee
4. Steinwasen Park i Schauinslandbahn

1. Belchen

Ens dirigim al municipi de Schönenberg per anar a pujar a la cima de la muntanya Belchen, la qual és, amb els seus 1414 metres d’alçada, la quarta muntanya més gran de tota la Selva Negra. Segons diuen els vilatans, és la muntanya més bonica de la Selva Negra. S’ha convertit en un lloc molt visitat per moltíssims excursionistes que busquen unes vistes espectaculars. Des de la seva cima podràs veure les muntanyes dels Vosgos (a França), la Planície del Rin, la Vall de Münstertal, les muntanyes selvanegrines més properes (com el Feldberg), i en dies clars els Alps.

Cima de Belchen

En la cima podràs trobar records de la seva època celta, ja que aquí es van instal·lar aquells pobles i per ells, aquesta muntanya era molt venerada. De fet, el seu nom vé dels celtes. I a pocs metres de la cima tens un restaurant, que antigament era també hotel, i el telecadira o telefèric, depenent de l’època de l’any.

Telefèric que puja a Belchen a l’estiu

Encara que hi ha una carretera que puja fins al restaurant, no podràs utilitzar-la ja que està restringida als turistes. És per això que et preparis per a una bona ruta de senderisme o inclús en bicicleta. La seva vessant nord és la més complicada i amb la major quantitat de bosc, mentres que la sud està més clara i podràs veure els millors paisatges. Pujar en telefèric és una gran forma d’estalviar-te els trams més complicats i ja només et quedarà caminar fins a la pròpia cima i baixar llavors per exemple fins a les Rapsfelsen (uns 15 minuts de baixada). Nosaltres, com hem dit, hem conduït els 9,2 kilòmetres que hi ha des de Schönau en la Selva Negra fins a l’estació inferior del telefèric “Belchen Seilbahn Sommer”, que ens portarà a dalt prop de la cima de Belchen. De l’estació superior del telefèric fins a la cima hi ha uns 15-20 minuts caminant.

Muntanya de Belchen des de la vall de Münstertal

Amb la tarja abonament “Schwarzwald Card 365” pots pujar i baixar gratuïtament del telecabina de Belchen, que és lo què ens interessava. Si no teniu la tarja, haureu de pagar 9,8€ per pujar i baixar (adults). L’horari de funcionament del telecabina és de 9:15 a 17:00 hores. Adjunto la seva pàgina web per més informació.

Aparcament a Belchen
Per aparcar el cotxe, al costat de l’estació inferior del telecabina, hi ha un aparcament on els primers 90 minuts et surten gratis. Llavors a cada hora hi has d’afegir 1 euro. El temps màxim d’aparcament son 5 euros (90 minuts + 5 hores). Hi ha 100 places d’aparcament, 4 per autobusos i 2 places per discapacitats.
Estació Inferior del telecabina Belchen Seilbahn Sommer, on es veu la ubicació de l’aparcament de cotxes

2. Todtnau (Cascada Todtnauer + Rodelbahn)

Cascada Todtnauer

Si estàs buscant una cascada en la Selva Negra que sigui menys famosa i estigui menys massificada que les de Triberg, la cascada de Todtnau pot ser una molt bona opció. Es troba molt a prop de Feldberg i, encara que no és tant alta com les de Triberg (medeix uns 97 metres), també val la pena visitar-la no només per la cascada en si, sinó també per l’entorn. El camí és bastant accessible però tingues en compte que tindràs que pagar 2 euros pel pàrking (hi ha un altre aparcament un xic més al nord que és gratis, però l’accés és pitjor perquè tindràs que baixar i pujar escales per a veure la cascada des de sota). Si vols realitzar el recorregut complet, igual que en les de Allerheiligen, tindràs que pujar escales sí o sí. No t’oblidis del calçat còmode.

Cascada de Todtnau

Per nosaltres son les segones cascades en el rànking de salt de caiguda d’aigua de tota la Selva Negra, per darrera de les de Triberg. I molt més diferents, ja que el salt principal té fins a 60 metres de caiguda i els boscos que l’envolten son més de tipus caducifoli, per tant en els mesos de tardor podràs veure un paisatge diferent. En total la cascada té 97 metres de caiguda dividida en cinc salts.

La cascada té vàries entrades, éssent la més accessible la principal. És la que es troba just al costat de la corba de la carretera nacional que uneix la ciutat de Friburg amb Todtnau. Des d’aquest aparcament que hi ha a la riba de la carretera fins el salt de 60 metres de la cascada hi ha un xic més de 600 metres de camí pla i senzill. Un cop en ell, et recomano que facis un petit recorregut circular, pujant per l’esquerra i baixant per el cantó dret de la cascada.

Camí a la Cascada de Todtnau

En dies de calor porta un banyador, ja que si vols podràs refrescar-te en un tram de la cascada que està abans del salt principal, on es troba el pont que creua la cascada. I per cert, si accedeixes a la cascada per la seva entrada principal, hauries i ressalto això de “hauríes” d’abonar en una espècie de guardiola que hi ha allí la quantitat de 2€ per persona. Però això sí, només si accedeixes per la principal. Si ho fas per les altres entrades no…

Cascada de Todtnau

Rodelbahn Todtnau

Si t’agrada l’adrenalina i passar-ho molt bé aquesta és la teva atracció. La més gran d’aquest tipus a Alemanya. És com una espècie de cotxet o trineu sobre uns raíls que baixa la vessant d’una muntanya. Aquest de Todtnau té una longitud de quasi tres kilòmetres, on hi ha zones en les que podràs agafar una gran velocitat i altres on les corbes tancades son les protagonistes. Es pot fer sol o de dos en el cotxet. Això sí, si vas amb nens menors de 8 anys i un tamany de menys de 1,40 metres ells hauran de baixar acompanyats d’algun adult. Per arribar fins a la cima de la muntanya hauràs d’agafar el telecadira, o si vols que l’aventura et costi menys, pujar caminant fins a lo més alt.

Els horaris d’estiu son de 9:00 a 16:30 hores, tots els dies. Els preus son de 14€ pels majors de 16 anys + telecadira + baixada en el trineu; 12€ per menors de 16 anys + telecadira + baixada en el trineu. Si decideixes pujar a peu només tindràs que pagar la baixada en el trineu: 6€ (majors de 16a), 5€ (menors de 16a). Hi ha abonaments de 10 i 20 viatges. Adjunto la seva pàgina web.

En altres punts de la Selva Negra també hi ha més “Rodelbahn” com el de Todtnau, però més petitets. Aquests son:

3. Mont Feldberg i Llac Feldsee

Mont Feldberg

Si ets un amant de la muntanya aquest lloc l’has de veure. Feldberg en la Selva Negra és un poble de muntanya ple de pistes d’esquí des del que podràs agafar un telefèric (el Feldergbahn, que obre normalment de maig a novembre i costa 16€ per persona anar i tornar) per a pujar fins a una de les zones amb millors vistes de la Selva Negra d’Alemanya. I és que amb 1.493 metres d’alçada, el mont Feldberg és la muntanya més alta de la Selva Negra. Així que si t’agraden els plans de muntanya, estic segur de que aquest t’encantarà.

Pujant al Mont Feldberg

Feldberg és el sostre de la Selva Negra i des d’on es tenen unes vistes de 360º espectaculars. És molt fàcil arribar fins al seu punt més alt i poder llavors gaudir d’unes vistes increïbles, ja que fins en dies clars es poden veure fins i tot les muntanyes dels Alps. Per arribar fins a la cima només podràs fer-ho caminant o en bicicleta. I el millor aparcament on deixar el cotxe és el cobert que hi ha als peus de les pistes d’esquí. Des d’allí fins a la cima hi ha uns 3,5 kilòmetres de pujada, sí, però res que quasi qualsevol persona no pugui fer. I és més si et vols desprendre de la primera part que és la més “complicadeta”, pots pujar en el funicular del Feldberg (Feldbergbahn). Encara que això sí, res és gratis.

Mapa de les caminades i trekkings d’estiu al domini del Mont Feldberg
Mont Feldberg

Nosaltres vam aparcar el cotxe a l’aparcament cobert de les pistes d’esquí i vam pujar al telefèric Feldbergbahn que ens va portar a mig camí entre el poble i la cima del Mont Feldberg. Vam caminar una mica, però l’arribar a la cima ho vam deixar per un altre dia (des de l’estació superior del telefèric hi ha uns 2 kilòmetres fins a la cima, que es solen fer mínim amb uns 30 minuts). Ja tornarem. A la zona de l’estació superior hi ha un mirador (Bismarckdenkmal, monument a Bismarck), i una Torre per visitar (Feldberg Turm), que també és un mirador. Els horaris d’entrada a la torre son tots els dies de 9:00 a 16:30h.

Aparcament a Feldberg
Aquest aparcament cobert és de la casa Saba, com els pàrkings on aparquem a Barcelona. És ideal per qualsevol que vingui a la zona i busqui passar un temps a la neu, per exemple, ja sigui esquiant o simplement gaudint de l’impressionants paisatge. És un gran aparcament amb 1.200 places per a turistes i locals. Està de servei les 24 hores del dia, els 7 dies de la setmana. Les tarifes d’estacionament son les següents: 30 minuts – 1€; 60 minuts – 2€; Cada hora addicional: 2€; Tarifa diària màxima: 15€; Bitllet perdut: 20€.
Estació superior del Feldbergbahn

Els horaris d’obertura del Feldbergbahn en els mesos d’estiu son de 9:30 a 17:00 hores. Hi ha varies tarifes, en funció de si vols visitar la Torre o la Casa de la Natura (House of Nature). Nosaltres vam agafar la de la Torre que hi ha a dalt l’estació superior, ja que entrava igualment. Ens va costar 16€ per persona anar i tornar i visitar la Torre (amb la “Schwarzwald Card 365” ens va sortir gratis ja que estava l’atracció inclosa). La Casa de la Natura està a baix al costat de les pistes d’esquí. Adjunto la pàgina web.

Monument a Bismarck

Llac Feldsee

Producte d’agafar el telecabina Feldbergbahn i arribar a l’estació superior, des d’allí hi ha un bon mirador sobre aquest llac, anomenat Feldsee. Té forma circular. Diuen que probablement no només és el llac més bonic de la Selva Negra, sinó el racó més espectacular de tota la Selva Negra. Una mica exagerats, tot i que és molt bonic. El llac està a una altitud de 1.100 metres. És quasi circular, 350 metres de llarg per 360 metres d’ample i té una profunditat màxima de 32 metres.

Feldsee

Només podràs arribar al llac caminant o en bicicleta. L’aparcament més proper està a un xic més d’1 kilòmetre del llac. És l’aparcament de Feldberg, el que està cobert als peus de les pistes d’esquí. La ruta per anar al llac és en baixada, i llavors per tant toca pujar. És un camí espectacular, però això sí, amb roques en el camí que dificulten una mica el trajecte. Llavors i un cop a baix, et recomanem rodejar el llac, un kilòmetre en total, per així poder gaudir-lo des de les seves diferents perspectives. Això és el que varem fer nosaltres. La tornada va ser en pujada.

I escolta, perquè no caminar fins a la granja propera on podràs menjar, beure una cervesa o provar el famós pastís Selva Negra? El nom d’aquesta granja és Raimartihof i està a un xic més de 600 metres del llac. Una cosa que hauries de tenir en compte és que no està permès el bany. Totalment prohibit, ja que és zona protegida. Molt protegida. Segur que inclús veuràs al “Ranger” vigilant…

4. Steinwasen Park i Schauinslandbahn

Steinwasen Park

Un cop empapats de les grans vistes i el paisatge increïble del llac Feldsee, vam tornar per anar a buscar el cotxe a l’aparcament de Feldberg de les pistes d’esquí. Havíem de continuar amb la ruta i la nostra propera aturada seria al municipi de Oberried, ja bastant a prop de Friburg. Allí ens trobarem el Steinwasen Park, un parc d’atraccions centrat en la naturalesa. Es troba a 24 kilòmetres de Feldberg. És un gran pla per si estàs buscant què fer en la Selva Negra amb nens.

Steinwasen Park és un parc temàtic amb un petit zoològic en la Selva Negra, a uns 20 kilòmetres al sud-est de Friburg de Brisgòvia. Es troba en el port de muntanya Notschrei entre Kirchzarten i Todtnau. L’horari d’obertura del parc és durant l’estiu tots els dies de 10:00 a 18:00 hores. Els preus son de 27€ per persona major de 12 anys, i 23€ pels nens de 4 a 11 anys. Adjunto la seva pàgina web perquè tinguis informació directa del parc i les seves atraccions.

Schauinslandbahn

Aquest telefèric, el més llarg d’Alemanya puja fins al mont Schauinsland, de 1.284 metres d’alçada. Des de dalt s’obtenen molt bones vistes de les muntanyes de la Selva Negra. Per arribar-hi des del Steinwasen Park s’ha de conduïr 24,7 kilòmetres (un xic més de mitja hora). Hi ha un aparcament al costat de l’estació inferior, al costat de la carretera “Bohrerstrasse”.

Mont Schauinsland, la muntanya local de Friburg

L’horari d’obertura del telefèric durant l’estiu és tots els dies de 9:00 a 18:00 hores. Els preus son de 14€ pels adults (anada i tornada), i 9,5€ pels nens de 6 a 14 anys (anada i tornada). Adjunto la pàgina web perquè tinguis més informació. Amb la tarja “Schwarzwald Card 365” l’entrada és gratuïta.

Schauinslandbahn

El Schauinslandbahn no només és el telefèric més llarg d’Alemanya, sinó també un dels més empinats. El viatge des de l’estació de la vall (473m dobre el nivell del mar) a Bohrer, un districte de Horben, fins a l’estació de muntanya (1.220m dobre el nivell del mar) a Schauinsland dura uns 15-20 minuts i cobreix una distància de 3,6 kilòmetres. El tren supera un desnivell de quasi 750 metres. Durant el viatge a Schauinslandbahn, s’obren vistes espectaculars de la vall del Rin, els Vosgos i les muntanyes circumdants de la Selva Negra. En un dia clar, inclús pots veure els Alps a la llunyania. L’impressionant paisatge et captivarà i et donarà la sensació d’estar en un viatge a través d’una naturalesa bonica i intacta.

I així acabem amb els atractius del dia, un dia amb molts telefèrics i remuntadors per anar a dalt de les muntanyes més altes de la Selva Negra. Ha valgut la pena tant d’esforç.

Adjuntem un mapa de google maps amb la previsió de la ruta del dia, i dels principals atractius del mateix (després de 95,10km i de 2 hores i 5 minuts):