HAUTES PYRÉNÉES

8. CIRQUE DU GAVARNIE: PIC DE TENTES + PLATEAU DE SAUGUÉ

I finalment l’últim dia sencer que passem a la zona de Gavarnie-Gèdre, i en el dia d’avui ens acostarem un altre cop al Cirque du Gavarnie però des d’uns altres punts de vista: Anirem amb cotxe fins el Coll de Tentes i allí hi aparcarem el cotxe. Farem a peu una curta pujada fins al Pic de Tentes (2.321m) i obtindrem un superb panorama del lloc i l’entorn. Serà espectacular. Es tracta del cim més accessible de Gavarnie (la caminada tindrà una durada de 30 minuts per l’anada). Després d’admirar el paisatge, ens canviarem d’ubicació i anirem fins al Plateau de Saugué, un balcó natural cap al Cirque de Gavarnie, ubicat a 8km de Gèdre. La imatge son prats idíl·lics amb unes grans vistes. Així donarem la jornada per acabada…

Agafarem el cotxe i posarem rumb fins al Col de Tentes, per la carretera D923, on hi aparcarem el cotxe. Està a una alçada de 2.208m sobre el nivell del mar. El trajecte des de Gèdre ha tingut una durada d’uns 33 minuts (hem fet uns 18,8km), i hem passat pel costat de la pista d’esquí de Gavarnie-Gèdre.

La caminada que farem serà una petita ascensió a un pic, el Pic de Tentes (de 2.322m) des de la collada de Tentes. És una curta ascensió, on obtindrem grans vistes. La distància total de la caminada serà de 1,4km, el desnivell acumulat de 114 metres, i el temps total efectiu d’una mitja hora, amb el punt de sortida i arribada en la collada de Tentes.

Us proposem una curta caminada fins arribar a la cima herbosa i arrodonida del pic de Tentes. Es tracta d’un passeig fàcil que comença en la Collada de Tentes i ens porta fins a la cima en uns 15 minuts. El sender supera els poc més de 100 metres de desnivell que hi ha en menys d’un kilòmetre i mig de distància. Aquesta excursió és ideal per fer-la amb nens o amb gent poc acostumada a sortir a la muntanya.

Mapa de la caminada

Comencem la fàcil i curta excursió en l’aparcament de la collada de Tentes (0:00h – 2.208m)(1) des d’on ja gaudim d’unes grans vistes de tots els pics que ens envolten.

Aparcament en la collada de Tentes

Hi ha espai suficient per estacionar-hi el vehicle còmodament. En el propi aparcament hi trobarem varis panells amb mapes i explicacions de la zona. La collada de Tentes també és el punt d’inici del conegut ascens al Taillón passant per el refugi de Sarradets.

Panells explicatius en la collada de Tentes

Abans de començar a caminar, us recomanem que observeu l’entorn durant uns minuts. En el mirador que està situat al Sud de la collada de Tentes hi ha un panell explicatiu amb el nom de les muntanyes que podem admirar just enfront: el pic del Taillón i els pics de Gabietos s’alcen imponents. I si mirem cap avall, veurem tota la vall de Pouey d’Aspé amb el camí que va des de el Plateau de Bellevue, passa per la cabana dels Soldats i arriba fins al port de Bujaruelo (a la nostra dreta, al fons).

Panell explicatiu orientat al Sud

Comencem a pujar cap al pic de Tentes prenent el sender que surt de l’aparcament a mà esquerra, en direcció Nord-Est.

Comencem a pujar cap el pic

El sender és ample i puja còmodament per entre prats verds.

Una taula ens permet asseure’ns i menjar tranquil·lament gaudint d’aquest entorn d’alta muntanya.
Impressionant cara nord del Taillón i Gabietos

Quasi sense donar-nos conte arribem, en pocs minuts, a la cima del pic de Tentes (0:15h – 2.322m)(2). La taula panoràmica que hi ha ens ajuda a reconèixer el gran nombre de cimes que podem veure des d’aquest magnífic mirador: el Circ de Gavarnie, els pics dels Astazou, el pic de Marboré, els pics de la Cascada, la Espalda de Marboré, el Casco, el Vignemale, el pic de Midi de Bigorre, el Néouvielle, el pic Long, la Brecha de Roldán, etc… El poc esforç que necessitem per a pujar fins a aquesta concorreguda cima es veu àmpliament recompensat per les grans vistes que ens ofereix.

Taula d’orientació que hi ha en la cima del pic de Tentes
Part alta del circ de Gavarnie, on destaquen els Astazou, el pic de Marboré i els pics de la Cascada
Carretera d’accés a la collada de Tentes
Vall de Les Espécières, on es troba l’estació d’esquí de Gavarnie-Gèdre
El Casc, la Brecha de Rolando, la Punta Bazillac, i El Dedo

Retornem per el mateix camí. Aviat arribem una altra vegada a la collada de Tentes (0:30h – 2.208m)(1), punt d’inici i final d’aquest curt i agradable passeig.

Adjuntem els punts importants de pas, amb els temps, alçades i coordenades:

Un cop finalitzada la caminada i haver-nos empapat d’alta muntanya, continuarem la nostra ruta del dia, agafant el cotxe i dirigint-nos al Plateau de Saugué. Per arribar al Plateau no és gens senzill. Hem de tornar al poble de Gavarnie per la carretera D923 i dirigir-nos cap a Gèdre per la carretera D921. Just abans d’arribar al casc urbà de Gèdre farem algunes corbes força tancades. En una d’elles, hi ha el trencall a mà esquerra que indica “Plateau de Saugué”.

Trencall al Plateau de Saugué

Fins al trencall hem estat uns 34 minuts en cotxe (des de Col de Tentes), fent uns 19,20km. Ara, a partir del trencall i per arribar a dalt el plató, ens queden uns 6,5 kilòmetres (15 minuts de cotxe), i ascendirem uns 600 metres. El primer que fas quan creues el trencall, és creuar per un pont el riu Gave de Gavarnie. La pista està asfaltada però no amb gaire bones condicions, i de seguida comença enfilant-se ben amunt, corba rere corba. Vas passant per algunes cases d’hostes, també per un càmping, i quan ja portes 6,8 kilòmetres des del trencall, arribes a una mica d’esplanada on podràs deixar-hi el cotxe. La pista asfaltada també finalitza i continuen camins de carro (pistes forestals). Acabem d’arribar al Plateau de Saugué.

Les vistes del circ de Gavarnie des de l’aparcament son superespectaculars.

Vistes al circ de Gavarnie des de l’aparcament del Plateau de Saugué

Per admirar encara més el circ i les muntanyes del costat, ens encaminarem a recórrer la pista forestal principal que ens portarà a uns prats idíl·lics que son com un balcó natural cap al Cirque du Gavarnie. Per cert, la paraula “plateau” significa “altiplà”, ja que aquest lloc està com en un altiplà respecte la vall.

Le Plateau de Saugué

El passeig per l’altiplà de Saugué no presenta cap dificultat: des de l’aparcament, un petit bucle de poc més de 2 kilòmetres sense grans desnivells condueix suaument al fons de l’altiplà en un entorn molt bucòlic, entre graners i prats. Adjuntem el mapa de la caminadeta circular que farem pel Plateau de Saugué:

Mapa de la caminadeta

La caminada té una distància de 2,5 kilòmetres, i una durada de 1h i 20 minuts, amb un desnivell de 60 metres. Tant el punt de partida com el d’arribada es troben al mateix lloc, a l’aparcament en l’altiplà de Saugué, a 1640m sobre el nivell del mar.

Un petit aparcament just després de la casa rural de Le Saugué marca el final del carrer: quan es baixa del cotxe, com hem dit, ja s’està enfront del bonic teló de fons que ofereix el Circ de Gavarnie. Des de l’aparcament, s’abandona la pista que passa una mica per sota de l’altiplà a l’esquerra per iniciar el bucle per la pista de la dreta. Cent metres més endavant, just després del graner en ruïnes, s’abandona la pista per un petit sender ben senyalitzat, tancat a l’esquerra, recte cap al circ de Gavarnie i el fons de l’altiplà. D’aquesta manera, prenem una mica d’alçada per avançar amb una vista encara més bonica.

Plateau de Saugué

Un panell educatiu es troba a l’inici d’aquesta ruta circular. A mesura que s’avança, altres petits panells marquen el recorregut per a donar a conèixer aquest entorn de pastures d’estiu. També hi ha un mirador en el petit turonet just a sobre l’aparcament.

Nosaltres continuem el camí seguint les indicacions fins al fons de l’altiplà. Al final s’incorpora a la pista que, en sentit contrari, voreja els “hórreos” i torna a l’aparcament. El lloc és ideal per a fer un pícnic al sol amb la bonica vista dels pics de la vall de Gavarnie.

Passeig ideal per a fer abans o després de descobrir el Circ de Gavarnie: només hi ha 30 minuts en cotxe des de l’aparcament de l’altiplà de Saugué fins al poble que és l’entrada al Circ. L’altiplà de Saugué pot ser un lloc molt més confidencial que el Cirque de Gavarnie, però no obstant és un lloc superb i accessible: per tant, molt popular segons l’època de l’any. El problema és que la seva configuració no permet la recepció simultània d’un gran nombre de persones: en períodes de molt tràfic el petit aparcament s’omple ràpidament i molts vehicles aparquen al llarg d’una carretera ja de per sí estreta. En aquests moments, hem de tenir en compte que aquest lloc, del que encara podem gaudir, alberga propietats privades, en particular “hórreos” que encara utilitzen els pastors, i que és important no bloquejar l’accés als mateixos. A més, com qualsevol lloc natural, no sobreviurà a l’afluència contínua d’un gran nombre de visitants si no es respecta la regla d’or: no deixar petjades del teu pas (això significa entre altres coses no deixar escombraries, però també respectar els camins ja senyalitzats per a no degradar les pastures de muntanya.
Caminada pel Plateau de Saugué

I fins aquí la jornada d’avui. Adjuntem en un mapa de google maps el recorregut i les atraccions visitades en el dia d’avui, així com els kilòmetres i el temps invertit en la ruta (51,4 kilòmetres, en una hora i 36 minuts):