HAUTES PYRÉNÉES

12. PARC NACIONAL DES PYRÉNÉES: LLAC GAUBE + VALL DE OULETTES

I avui arriba un dels altres plats forts de la jornada en els Pirineus. Anirem a visitar el Parc Nacional des Pyrénées fent una excursió primer fins al llac Gaube. Per arribar-hi haurem d’agafar dos dels remuntadors de N’PY. Per una banda, el telecabina du Puntas i per arribar més amunt, el telecadira de Gaube. Ens deixarà a 20 minuts a peu del llac Gaube. Un cop al llac, contemplarem l’immens panorama i des d’ell realitzarem un trekking per la vall de Oulettes, que ens ha de portar al peu d’un glaciar, on hi ha el refugi des Oulettes. És una ruta molt coneguda i panoràmica que gaudirem molt. Comencem.

La ruta que avui farem s’anomena Ruta del Llac de Gaube i circ de Oulettes de Gaube. Es tracta d’una ruta per la vall de Gaube fins la cara nord del Vignemale, des de Pont d’Espagne. Oficialment la ruta té una distància total de 17,2 kilòmetres (però nosaltres l’escurçarem força a l’agafar els dos remuntadors que hem mencionat abans). Igualment amb el seu desnivell, ja que inicialment tota la ruta en té 750m. El temps total efectiu és de 5h i 20 min que també escurçarem pel mateix motiu. El punt de sortida i d’arribada serà el mateix, el Pont d’Espagne.

Es tracta d’un itinerari fins al circ de Oulettes de Gaube. L’itinerari comença en Pont d’Espagne, en la capçalera de la vall de Cauterets i segueix en tot moment el sender de llarg recorregut GR-10: Per arribar primer al llac de Gaube, pujarem a 2 remuntadors com hem dit. Des d’allà on ens deixin hi haurà encara uns 20 minuts a peu fins al llac. A continuació rodejarem el llac de Gaube i deixarem enrere la cascada de Esplumouse. Continuarem remuntant la vall de Gaube en direcció Sud. Finalment arribarem al refugi de Oulettes de Gaube, situat enmig de l’espectacular circ de Oulettes de Gaube, amb l’emblemàtica cara nord del Vignemale enfront. La tornada es realitzarà per el mateix itinerari i també agafarem els 2 remuntadors.

Mapa de la caminada

El llac de Gaube és un dels llacs glaciars més importants i emblemàtics del Parc Nacional dels Pirineus. Els remuntadors de Nouvelles Pyrénées (N’PY) faciliten l’accés a tothom i permeten que milers de persones el visitin cada any. No heu de perdre-us les cascades de Pont d’Espagne que son tot un espectacle de la naturalesa.

Telecadira de Gaube

Per pujar al llac de Gaube és necessari desplaçar-se fins a Pont d’Espagne que es troba a uns 7,5km de Cauterets (l’altre dia que varem anar a fer la Ruta de les Cascades ja ho vam conèixer). L’aproximació es realitza per la carretera de muntanya D920, que ens durà fins a l’aparcament de Puntas, on podrem deixar estacionat el vehicle i iniciar l’excursió. L’aparcament és de pagament i val uns 7,5€ per cotxe.

Per arribar al Llac de Gaube tenim dues opcions: pujar a peu o utilitzar els remuntadors. Si decidim pujar a peu, tardarem a bon pas com a mínim 1 hora i salvarem un desnivell de 225m. Si per el contrari, decidim fer ús dels remuntadors no haurem d’exposar-nos a aquest esforç físic. Us recordem que estem en una zona de muntanya amb un terreny molt irregular. Per tant, s’han de tenir unes condicions físiques òptimes per a pujar en 1 hora al llac de Gaube.

La nostra recomanació és que, si no esteu acostumats a caminar per la muntanya, o com és el nostre cas, que volem escurçar la ruta per la Vall de Gaube, o aneu amb nens petits, o simplement sou dels que penseu que no hi ha cap necessitat de caminar si es pot anar d’una altra manera… que feu ús dels remuntadors de Nouvelles Pyrénées (N’PY).

El passi d’estiu des de Pont d’Espagne a Lac de Gaube us permetrà tenir unes vistes increïbles del Parc Nacional de Pirineus i de les cascades de Pont d’Espagne. L’entrada inclou l’accés a l’aparcament, el telecabina de Puntas i el telecadira de Gaube (15€ pels adults i 12,5€ pels nens. Hi ha un passi familiar a 50€).

Podeu veure les ofertes, horaris i tarifes en la seva pàgina web: Séjours Été Pyrénées | Sites Touristiques | Bike Parks | N’PY (n-py.com)

Pont d’Espagne

Independentment de l’opció que escollim per anar al Llac de Gaube, les cascades de Pont d’Espagne s’han de veure, sí o sí, si no és a la pujada és a la baixada. Son espectaculars, per tant, no us les heu de perdre. Ja només amb veure aquesta zona, la visita haurà valgut la pena.

Llac de Gaube

La caminada des del telecadira de Gaube fins al Llac de Gaube, és, anar i tornar, una longitud de 1,2km, un temps aproximat a 40 minuts, i un desnivell de 34 metres. Com veieu és molt òptima per fer. Així disposarem de més forces per fer el tram següent de la vall de Gaube.

Una vegada que aparquem el cotxe, anirem a adquirir el passi d’estiu en les oficines de N’PY (si no ho hem fet abans des de la seva pàgina web).

L’edifici està situat enfront al pàrking i aquí també està l’accés al telecabina de Puntas (Télécabine du Puntas).

Pujar al telecabina és senzill. Les vistes son espectaculars des de l’inici. Podreu apreciar la magnitud de les cascades de Pont d’Espagne i del sistema muntanyós que ens envolta.

Al final del recorregut, hem de caminar uns 300 metres aproximadament, per agafar el telecadira de Gaube (Télésiège de Gaube). A l’igual com passava amb el telecabina, el personal de N’PY ens ajudarà en tot moment. Per tant, no tindreu cap problema ni per pujar ni per baixar dels remuntadors, encara que aneu amb nens o amb persones que tinguin dificultats de mobilitat.

Telecadira de Gaube

Un cop a dalt, la vall de Gaube us brindarà unes espectaculars vistes. Us envoltaran altes muntanyes amb vessants verdes (inclús en aquesta època de l’any), esquitxades de pins. La naturalesa que ens rodeja és meravellosa. Es tracta d’un paratge d’alta muntanya que no tot el mon pot gaudir, però que gràcies als remuntadors de N’PY en aquesta ocasió no serà així.

Caminarem uns 20 minuts per un ample camí i gairebé sense desnivell, fins assolir el Llac de Gaube. És una sensació embriagadora veure les muntanyes de la Vall de Gaube reflectides en l’aigua del llac. Al fons, i presidint tot el llac tenim el pic de Vignemale (3.298m d’alçada). La major cima del Pirineu, íntegrament francesa. Junt al llac hi ha un refugi (hotellerie), on podem prendre un piscolabis en la terrassa amb vistes a les aigües blaves i turqueses del llac.

Vall de Gaube
Llac de Gaube i circ de Oulettes al fons

Després d’admirar la bellesa d’aquest lloc, reprenem la marxa cap al circ de Oulettes de Gaube. Hem de rodejar el llac pel seu cantó occidental. Des de la Hotellerie, retrocedirem uns metres i creuarem un pont de fusta que ens deixa a l’altra riba del llac. Just després del pont, trobem un desviament en el que hem de girar a l’esquerra. Remuntarem la vall en direcció Sud seguint el GR-10. El camí que va cap a la dreta ens portaria fins l’estació superior del telecadira de Pont d’Espagne (aproximadament, com hem dit, uns 20 minuts de camí fàcil). Molts visitants pugen fins al llac de Gaube utilitzant aquest mitjà de transport.

Pont a través del qual creuem cap al marge occidental de la vall de Gaube

Anirem vorejant el llac per la seva riba occidental. El llac de Gaube queda rodejat per el pic Mayouret (2.688m), a l’Est, el Grand Pic de Paloumères (2.720m), al Sud-Est, i el pic de Gaube (2.377m), al Nord-Est. La principal aportació d’aigua que rep és la del riu de Oulettes de Gaube, que baixa de la pròpia vall de Gaube (Sud). El llac té una profunditat mitja de 40 metres, una superfície de 19Ha, i uns 2km de perímetre.

Rodegem el llac de Gaube pel seu marge occidental (Oest)

Arribem a la capçalera del llac de Gaube, on el camí es torna a enfilar.

Deixem el llac enrere i seguim remuntant la vall

Avancem per un terreny pedregós, amb el riu a la nostra esquerra. Aviat arribarem a un pont sobre un salt d’aigua a través del qual passarem al marge oriental de la vall.

Pont a través del qual recuperem el cantó oriental (Est) de la vall
Des del pont, mirada enrere cap al llac de Gaube (Nord)

El camí puja vall amunt per la vessant de la muntanya i va guanyant alçada ràpidament. Encara que el terreny sigui abrupte, el camí que hem de seguir és evident. Al fons, cap a davnt, podem veure ja la cascada de Esplumouse. La vall de Gaube té una clara orientació Sud-Nord i queda ubicada entre la cresta de Counillères (Oest) i la cresta de Estibe Aute (Est), que està formada per un conjunt de pics que superen els 2.700m d’alçada.

Vall de Gaube

Després de superar un desnivell considerable, arribem a la part superior de la cascada de Esplumouse. El més impactant d’aquest lloc és la fabulosa perspectiva que tenim de la vall de Gaube si mirem enrere (Nord): veiem el bonic llac de Gaube rodejat de muntanyes i el camí que hem anat superant fins arribar aquí.

Vista de la vall de Gaube i del llac de Gaube (Nord) des de la cascada de Esplumouse

Reprenem la marxa per el cantó oriental de la vall. Ara tornem a avançar molt propers al riu, que tenim a mà dreta.

Avancem per un terreny propi de l’alta muntanya pirinenca

Aviat arribarem a un pont amb bigues metàl·liques per on creuarem de nou el riu i ens situarem novament al marge occidental de la vall. L’emblemàtica estampa de la cara nord del Vignemale es fa cada cop més evident enfront nostre (Sud).

Tornem a creuar cap al marge occidental de la vall

A partir d’ara alternarem trams de roca i pedres amb alguns trams herbosos i més plans. Estem en una zona on és fàcil observar l’herba cotonera (Eriophorum angustifolium), una gramínia que habita en terrenys pantanosos o amb aigua abundant i que es caracteritza per fer una flor blanca d’aspecte similar al cotó.

La cara nord del Vignemale és espectacular

El camí fa unes esses per entre varies roques que ens permeten superar un últim desnivell pronunciat.

Últimes rampes abans d’arribar al circ de Oulettes de Gaube
Circ de Oulettes de Gaube amb el Petit Vignemale, la Punta Chausenque, el Piton Carré i el propi Vignemale o Pique Longue

Finalment arribem al refugi de Oulettes de Gaube (2.146m), que està situat enmig del circ de Oulettes de Gaube. El refugi de Oulettes de Gaube és un refugi guardat, té 75 places i està obert de març a octubre. També disposa de servei de bar.

Refugi de Oulettes de Gaube

L’ambient del circ de Oulettes de Gaube és espectacular. La vall finalitza bruscament estrellant-se contra els més de 800 metres de paret vertical de la cara nord del Vignemale (3.298m). Intercalats entre les grans parets de roca estan els glaciars del Petit Vignemale (esquerra) i de Oulettes (centre). I just en lo alt del glaciar de Oulettes hi trobem el mític corredor “Couloir de Gaube” que, amb la seva peculiar forma de “Y”, s’obre pas entre la Punta Chausenque (3.204m), el Pitón Carré (3.197m) i el propi Gran Vignemale o Pique Longue (3.298m). El “Couloir de Gaube”(600m, MD-IV, 4, 85º) és una de les víes de gel i neu més conegudes i prestigioses del Pirineu. Des del refugi, el sender de llarg recorregut GR-10 puja per el costat oriental del circ cap a la Hourquette de Ossoue i el refugi Bayssellance, el més alt del Pirineu (2.650m). Aquesta és una de les vies per ascendir als grans pics del massís: el Petit Vignemale (3.032m), el gran Vignemale (3.298m), el Montferrat (3.219m).

Distingim perfectament el “Couloir de Gaube” amb la seva característica forma de “Y”

La tornada la realitzarem desfent tot el camí que hem fet en l’anada. Ara el camí, a l’avançar en baixada, es fa més ràpid. Retornarem a Pont d’Espagne (1.490m), punt d’inici i final d’aquesta magnífica excursió que ens ha portat fins a un dels llocs més màgics i excepcionals de la gran serralada pirinenca.

Avui ens mereixem que la jornada planificada s’acabi en aquest moment.

Adjuntem en un mapa de google maps el recorregut i les atraccions visitades en el dia d’avui, així com els kilòmetres i el temps invertit en la ruta (15,70 kilòmetres, en uns 29 minuts):